“A Historia da Arte e da Fotografía está masculinizada”

undefined
photo_camera Jennifer Novoa frente al templo de San Benito, en A Barreira (Allariz). Xesús Fariñas.
La Xunta seleccionó el expediente y proyecto de la docente e investigadora alaricana Jennifer en el ámbito de la Historia del Arte para un contrato predoctoral en la Universidade de Santiago.

A los 28 años, esta alaricana acaba de conseguir, en régimen de concurrencia competitiva, un contrato como docente investigadora en la Universidade de Santiago de Compostela. La Xunta de Galicia seleccionó su expediente y proyecto -el segundo más valorado de toda Galicia en la rama de Humanidades- como dos de los mejores del año en un proceso en el que se valoraron un total de 500 de diferentes disciplinas. “Agora estou a traballar como docente e investigando no meu proxecto”, relata Jennifer. “Trátase dun estudo das mulleres fotógrafas que traballaron durante a segunda metade do século XX en Galicia”, añade. Durante su grado, la alaricana realizó varios trabajos sobre esta temática, incluyendo a otras mujeres del resto del país o que realizaron su labor fotográfica en la comunidad -Anna Turbao o Cristina García Rodero son dos ejemplos-. “Dinme conta de que a Historia da Arte, en xeral, e da Fotografía, en concreto, están masculinizadas. O recoñecemento da muller nestes ámbitos é anecdótico”, concluye la investigadora.  

Durante un periodo de cuatro años, Jennifer realizará una investigación sobre mujeres -gallegas o residentes en Galicia- del ámbito del fotoperiodismo, la fotografía documental, doméstica, o como soporte y auxiliar en los estudios fotográficos. “Estou comezando coa contextualización histórica e social, tendo en conta os movementos feministas do 75 ou como a muller foi profesionalizando a súa visión da fotografía”, relata Novoa, quien afirma que aunque muchos tachen de “moda” el trabajo en la Historia del Arte desde una perspectiva de género, se trata de una “moda” que resulta “moi necesaria”. Y es que el reconocimiento de las mujeres fotógrafas en Galicia fue “anecdótico” a su jucio: “Penso que hai moito do que falar e que aquelas mulleres estaban á altura dos seus coetáneos”, opina la también docente. “A nivel contemporáneo podemos falar tamén de Adriana Silva, Estela De Castro, Lúa  Ribeira ou Margarita Ledo”, añade. 

INVESTIGACIÓN “DENDE A TERRA”

Además de reivindicar el papel de la mujer fotógrafa, esta alaricana quiere hacer lo mismo con la investigación hecha en la tierra: “Hai moita visión cara fóra, que tamén é interesante, pero penso que as investigadoras deberíamos centrarnos no noso patrimonio e darlle o valor que se merece. Na miña opinión está un pouco esquecido”, lamenta. 

Con su trabajo, Jennifer quiere cumplir la deuda con todas estas mujeres y conformar referentes que, al menos, tiendan a equilibrar una realidad en la que el fotoperiodismo sigue siendo cosa de hombres.  “Non é algo que me sorprenda porque os referentes son masculinos. As nenas e as mulleres non tiveron onde proxectarse, entón parece que non tiveramos un oco ou posibilidade. Aínda que semella que a día de hoxe está a derribarse esa barreira”.

Te puede interesar