Reportaje pantalla de Xinzo de Limia

Ricardo Sieiro: “Unha boa máscara leva un mes de traballo"

03.02.16.XINZO DA LIMIA.MUSEO DO ENTROIDO.RICARDO  SIEIRO ARTESAN DAS PANTALLAS.
photo_camera Ricardo Sieiro posa con un traje completo de un Pantalla.

Dedicación y mucho tiempo es lo que precisa una buena máscara de una 'Pantalla'. Un mes, entre su elaboración y su oportuno secado, es lo que le puede costar en tiempo a un artesano. Al 'entroideiro', entre 500 y mil euros. 

La Región inicia hoy con el de la Pantalla una colección de imanes con los trajes más tradicionales del Entroido ourensano. Hablar del Entroido de Xinzo, como del de Laza o Verín, necesariamente implica hacerlo de lo que es su figura más representativa, la Pantalla. Ricardo Sieiro es uno de los artesanos en la elaboración de la máscara del traje antelano que con el atuendo externo de las vejigas -el profesor Mandianes las situaba recientemente como una alegoría a la fecundidad, de ahí quizás las 'Pantallas' busquen a veces levantar la falda de las señoritas que acuden al carnaval-, lo más característico de la vestimenta que marca el signo distintivo del Entroido más largo de la Península.

Sin embargo, Ricardo prefiere comenzar la descripción del traje local por abajo, que aunque no lo confecciona directamente, lo conoce a la perfección. Unas polainas, "que deben ser mellor abrochadas, e non de velcro, como se están a ver últimamente. Teñen que rematar necesariamente nun cinta vermella ó seu arredor". El cuerpo de la 'Pantalla' lo debe cubrir siempre el color blanco: "Estáse a voltar ó liño no pantalón, así como tamén á camisa en vez da típica camiseta branca", apostilla Sieiro. La faja, tradicionalmente debe ser de color rojo, "aínda que se permiten outras cores, coma no caso da capa. Eso si, é moi importante que ésta non sexa moi longa, que non baixe moito da liña da cintura, da que marca a faixa, que debe ir sempre protexida polo cinto de coiro con campaniñas e cascabeis", apunta Sieiro. Sobre esa capa, podrán avistarse varias cintas de colores recogidas entre sí con una flor elaborada, en la mayoría de los casos, con la misma tela de alguna de esas cintas. 

03.02.16.XINZO DA LIMIA.MUSEO DO ENTROIDO.RICARDO  SIEIRO ARTESAN DAS PANTALLAS.Por último, y antes de entrar en lo más característico, una pañueleta unificará la vestimenta con la máscara, "da que sen dúbida o corno decorado con motivos sempre, sempre -recalca- astrais é o máis significativo. Elabórase cunha base de cartón duro que logo vai cosido na súa xunta".
Ricardo Sieiro añade que "o que é a máscara en sí, está feita sobre unha base dun sombreiro de ala e fieltro, que logo se recubre cun engrudo, tradicionalmente de auga e fariña, aínda que agora se está a utilizar papel de periódico e cola branca. Logo precisa dun tapaporos para que o propio papel non absorba a pintura e moito traballo de lixa e pintura para que quede uniforme", aseguró Sieiro. 
"Todo un mes, aproximadamente, leva confeccionar unha boa máscara", incluyendo los periodos que precisa para su oportuno secado, asegura Ricardo Sieiro, quién añade que, en contra de lo que cabe pensar, "eses dous coloretes vermellos característicos fan da Pantalla de Xinzo unha máscara amable, pois as vexigas só se utilizan para facer ruído no seu característico e cadencioso baile", concluye.

Te puede interesar