El Entroido de Cualedro y A Xironda revive en los talleres

Álvaro Ferreira -izquierda- con alumnos en la Casa da Cultura de Cualedro.
photo_camera Álvaro Ferreira -izquierda- con alumnos en la Casa da Cultura de Cualedro.
Cualedro y A Xironda están sumergidos en unos obradoiros para hacer las caretas de los zarramoncalleiros y mázcaras para el Entroido. La participación es elevada y su profesor es Álvaro Ferreira

Es la primera vez que Cualedro celebra obradoiros para aprender a realizar las máscaras de dos personajes de Entroido muy característicos del municipio: el zarramoncalleiro de Cualedro y la mázcara de A Xironda. “Quixemos facer estes obradoiros porque a xente ten cada vez máis ganas de recuperar o noso Entroido e manter as tradicións, así que falamos co artesán Álvaro Ferreira e as clases están sendo moi frutíferas”, explica Luciano Rivero, alcalde de Cualedro.

Así es. Desde mediados de octubre, casi 40 personas están trabajando en la elaboración de las máscaras para poder vestir con orgullo el traje -tanto de zarramoncalleiro como de mázcara- en unas semanas. En Cualedro son 25 participantes y en A Xironda 13. “En Cualedro fixen dous grupos pola cantidade de xente que quería participar, aquí parece que teñen moita ilusión por recuperar a súa máscara, e o máis importante, a ilusión tena a xente moza”, explica el profesor. “Na Xironda fixemos un grupo e estamos facendo as caretas guiándonos por unha mázcara que hai antiga”, añade Ferreira. 

Lo más curioso que percibe el artesano es que hay “xente de todas as idades: teño rapaces de 16 anos e persoas de 78 anos que lle están facendo a careta aos seus netos. Teño mulleres e homes de 20-30 anos, e ata un pai lle está facendo unha máscara ao seu neno de tres aniños”. Esa variedad es síntoma de que los vecinos de Cualedro están animados para darle el valor que merece su Entroido. “Tamén me sorprende que moitos dos participantes son xente de aquí, pero que vive fora dende fai anos”, añade Ferreira.

¿Hay futuro? “O Entroido de Cualedro e a súa tradición teñen futuro, si, porque hai moitas ganas de recuperar o de antano e non deixar morrer as súas costumes, e este obradoiro é unha mostra dese sentimento”, considera Ferreira, quien subraya la importancia de “formular o Entroido dende un punto de vista cultural, ancestral, é unha festa popular, se así o fan, van ter moito futuro”. Para que el zarramoncalleiro continúe año tras año -con mayor participación- recorriendo las calles de Cualedro y la mázcara no pierda su esencia en A Xironda -ya está más asentada- es necesario que “os veciños e entroideiros se sintan orgullosos do deles”, piensa el artesano verinés, quien ve en los entroidos de la comarca mucho potencial. “Non só se trata de recuperar o zarramoncalleiro, iso implica recuperar a súa cultura de antano e todo o que leva consigo o traxe”, añade. 

Este año serán 40 máscaras nuevas que se sumarán al sonido de las chocas y al sentimiento entroideiro que reflota en el municipio de Cualedro. Cuarenta nuevos entroideiros que lucirán con orgullo al zarramoncalleiro y a la mázcara.

Te puede interesar