INVESTIGACIÓN

La Real Academia de Ciencias premia el ingenio ourensano

CIENCIA
photo_camera Carlos Diéguez, izquierda, y José Luis Mascareñas, derecha, recibEN sendos reconocimientos a su trayectoria científica en Santiago.
Carlos Diéguez y José Luis Mascareñas, galardonados con sendas Medallas da Investigación 

La Real Academia Galega das Ciencias (RAGC) reconoce este martes la trayectoria de cinco científicos gallegos con las Medallas da Investigación 2019. Entre ellos, dos ourensanos, Carlos Diéguez (San Xoán de Río, 1955) y José Luis Mascareñas (Allariz, 1961). Los investigadores, pioneros en neuroendocrinología y química biológica, respectivamente, recogerán esta mañana sus galardones.

Carlos Diéguez, catedrático de la Universidade de Santiago de Compostela, recibirá la Medalla en la sección de Bioloxía e Ciencias da Saúde, a raíz de sus investigaciones pioneras en materia de endocrinología. "Ao rematar a carreira marchei a Gran Bretaña oito anos, para seguir formándome. A diferencia con España era abismal, aquí non había medidas que permitiran que a xente se adicase a investigación", explica. Al volver a Galicia, la situación era "mellor", y comenzó a trabajar en lo suyo. Actualmente es director del Centro Singular de Investigación en Medicina Molecular e Enfermidades Crónicas (CiMUS) de la USC. Diéguez compagina su actividad directiva con la docencia y la investigación: "Intento seguir adicando tempo a investigar de forma directa, pero é moito menos do que facía hai 10 anos. Teño a vantaxe de que ao meu redor hai investigadores novos moi potentes". 

La situación es similar en el caso de José Luis Mascareñas, que recibirá la Medalla en la sección de Química e Bioloxía. A su actividad investigadora en el campo de la química biológica –fomentó su introducción en España–se le suma la docencia –es catedrático de la USC- y la dirección del Centro Singular de Investigación en Química Biolóxica e Materiais Moleculares (CiQUS). "Procuro manter o nivel investigador, pero non é sinxelo. A clave é a axuda de dous científicos seniors, e de Dolores Pérez, directora comisaria do CiQUS", reconoce el ourensano. "Se nón é imposible, é moi difícil manterse completamente actualizado para dar clase, investigar...", añade. 


El valor de la ciencia


"Ademais do recoñecemento que supón no aspecto personal, estes premios tamén son unha forma de fomentar a cultura da ciencia", explica Mascareñas. Ambos resaltan la importancia de la investigación para el avance de la sociedad, y reclaman que el presupuesto dedicado a la ciencia en España continúa recortado. "A financiación real que o Estado adica a investigación diminuiu a un 40% na crise. En países como Alemaña, o orzamento se incrementou un 30% durante eses anos, eso da unha idea de como estamos", explica Carlos Diéguez, que diferencia la "financiación real" de la "enmascarada". "Os créditos para investigación non supoñen unha subvención real, porque despois ese diñeiro tes que devolvelo", comenta. 


Reivindican la importancia de la investigación científica para el avance de la sociedad


Los ourensanos reclaman más valoración social: "Só hai que ver que a nivel político non forman parte dos debates, porque a investigación non é algo a curto prazo, pero o benestar social que temos é froito da ciencia".

“Agora os novos non poden regresar"

Los investigadores reconocen que en la carrera científica es necesario marcharse al extranjero para formarse –ambos lo hicieron, Diéguez, en Gran Bretaña, Mascareñas, en Estados Unidos–, pero aseguran que la situación actual es difícil para los jóvenes. "Agora o retorno, despois de formarte e ver ambientes distintos, non é sinxelo", explica Mascareñas.

"Tes que irte fóra, na investigación hai esa regra, pero hai moita xente que non pode volver, aínda que queira", asegura Diéguez. La financiación internacional, según Diéguez, es clave para poder asentarte en España como investigador: "Se queres ser competitivo, sobre todo nas áreas experimentais, para as que precisas moito diñeiro, precisas axuda de fóra".

Te puede interesar