El historial de despoblación vira impulsado por el turismo
El trabajo de promoción de la Ribeira Sacra y los nuevos ciclos migratorios están ocasionando una revitalización de los concellos pertenecientes a este entorno cultural que afronta su segundo intento de convertirse en Patrimonio Mundial. A través del turismo y nuevos formatos de empleo, un goteo de nuevos vecinos está asentándose en el interior de Ourense.
Cinco concellos están viviendo este resurgir de forma especial: Nogueira de Ramuín, Castro Caldelas, Parada de Sil, Pobra de Trives y Pereiro de Aguiar, donde las oficinas de urbanismo han registrado un potente incremento de la demanda de vivienda tanto para rehabilitar e instalar un negocio turístico como para instalarse en los concellos de forma permanente.
Impulsados por ese turismo surgieron en Parada de Sil varios proyectos para mejorar el número de alojamientos en el concello, con la consecuencia de que “nos últimos cinco ou seis anos reformouse a rectoral do século XVII e moitas casas en ruinas para facer apartamentos en lugares coma Caxide ou O Valado. O propio Concello impulsou rehabilitacións con varios proxectos”. El éxito ha sido tal, que la administración encabezada por Aquilino Domínguez se veía obligada a poner en marcha una moratoria a la instalación de nuevos negocios turísticos en el núcleo de Parada. “Fíxose para non conxestionar a localidade”, señala de nuevo, “pero seguen facéndose noutras vilas. Agora estamos pendentes dunha recuperación na Edrada”.
El pueblo resucitado
Otro de los puntos donde la llegada de nuevos vecinos ha tenido un impacto positivo ha sido Castro Caldelas. Su regidora, Sara Inés Vega, reconoce que “observamos que mucha gente está interesada tanto en residir aquí como en tener una casa vacacional”. Sobre todo lo han notado en el hecho de que “en pueblos donde hace ocho meses solo residía una familia, se vendieron nueve casas, y ahora hay hasta cuatro familias”.
Pero el lugar que mejor ejemplifica esa revitalización del rural es la aldea de Os Casares. Vega relata que “levaba vacía uns catro anos. Instalouse unha familia na que a nai nacera alí e logo foise a traballar fora. Logo chegou xente de fora, que contactou co Concello buscando vivenda, e aportaron tres nenos á vila. Despois chegou unha terceira familia pola súa conta, e agora o lugar volta a estar habitado”, concluye la alcaldesa antes de añadir que “o interese na compravenda de vivendas é tal, que ata instalouse en Castro Caldelas a delegación de unha inmobiliaria. Agora hai un movemento moi importante na rehabilitación”.
Recuperar censo
Nogueira de Ramuín vivió un primer bum de rehabilitaciones a raíz de la pandemia, pero “dende hai dous ou tres anos colleu velocidade”, comenta el alcalde de la localidad, Carlos Temes. “O feito de que se rehabilite xa lle da outra cara ó pobo”, reconoce, “pero, sobre todo, axudounos a manter o censo por encima das 2.100 persoas a pesares de contar con moitas defuncións. Isto é moi importante á hora de manter servizos ou o colexio”, concluye.
Aunque quizá la población que más ha notado en el censo su ingreso en la Ribeira Sacra es Pereiro de Aguiar, que pasó a formar parte del entorno cultural hace tres años. Desde entonces, su alcalde, Luis Menor, calcula que la población habrá crecido en torno a un 10%. “Teremos gañado uns 600 veciños, e agardamos chegar ós 7.000 antes de que remate o mandato”, afirma Menor, quien también atribuye ese éxito a que “dispoñemos de servizos como o colexio ou o parque empresarial. A entrada na Ribeira Sacra foi un factor moi diferenciador para quenes queren vir, e o aproveitamos a través de rehabilitacións para proxectos turísticos; e tamén para teletraballar”.
Ocupación hotelera
El consorcio de turismo de la Ribeira Sacra ha presentado su balance de ocupación hotelera del mes de julio y sus previsiones para agosto, donde la Ribeira Sacra mantiene una ocupación superior al 87% de su capacidad hotelera. Tal y como indica la gerencia “atopámonos ante os datos de ocupación para este mes máis altos dende que temos rexistros. Contamos 8.268 prazas diarias ocupadas (o 81%), fronte ás 6.432 de xullo 2024. Iso supón superar en máis dun 20 % as previsións que os responsables dos establecementos manexaban”. Este buen comportamiento se eleva hasta el 91% durante los fines de semana, y especialmente durante el “puente del Apóstol” -el 25,26 y 27 de julio- en los que “a ocupación situouse nun 88,5%, a cifra máis alta dende que temos rexistros, o que supón 9.000 prazas diarias reservadas”.
De cara al mes de agosto, las reservas realizadas en los distintos establecimientos turísiticos anticipan una media de ocupación del 87%, de acuerdo con los datos facilitados por la gerencia del consorcio; que de nuevo establece el mayor puente festivo (15,16 y 17 del mes) como el que marcará el pico de ocupación. Esos días “serán o momento de maior demanda turística do mes, cunha ocupación media prevista do 94 %”, indican fuentes del consorcio.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Lo último