Un arqueólogo del grupo del Campus de Ourense cambia la cronología de la evolución humana

Eduardo Méndez, investigador de la UVigo, del grupo de arqueología del Campus de As Lagoas, Ourense.
photo_camera Foto de grupo da Italo-Spanish Archaeological Mission at Melka Kunture and Balchit.

Eduardo Méndez, investigador del grupo de investigación ourensano Arqueoloxía, Antigüidade e Territorio de la UVigo, halla, en Etiopía, una mandíbula infantil del Homo erectus, un descubrimiento que permite datar al primero de nuestros antepasados hace dos millones de años.

 

Es un descubrimiento sin precedentes que aúpa al Campus de Ourense como potencia investigadora. Un equipo internacional multidisciplinar liderado por Eduardo Méndez Quintas, del grupo de investigación ourensano Arqueoloxía, Antigüidade e Territorio, y por Margherita Mussi, de la Universidad La Sapienza de Roma, acaba de presentar los restos más antiguos conocidos hasta el momento de la especie Homo Erectus. Una mandíbula infantil de un individuo al que llaman Garba confirma que el homínido apareció hace dos millones de años. “Estes resultados supoñen un envorco no panorama da evolución humana a nivel mundial, xa que se adianta a aparición do Homo erectus, considerado como a primeira forma de homínido de trazos plenamente ‘humanos’, a hai 2,06 millóns de anos e a orixe da tecnoloxía achelense a hai 1,95 millóns de anos”, explica el arqueólogo Eduardo Méndez, profesor en la facultad de Historia de As Lagoas.

Fragmento mandibular de 'Garba', o exemplar máis antigo da especie 'Homo erectus'
Fragmento mandibular de 'Garba', el exemplar máis antigo de la especie 'Homo erectus'

Los restos fueron encontrados años atrás en el yacimiento de Melka Kunture (Etiopía), pero no fue hasta ahora que se identificaron como de la especie Homo erectus. Su datación adelanta la aparición del Homo erectus y cambia la cronología de la historia. La investigación fue publicada este jueves en la revista Science, en un artículo titulado “Early Homo erectus lived at high altitudes and produced both Oldowan and Acheulean tools”. 

Estudio publicado en la Revista Science
Estudio publicado en la Revista Science

“Coa aparición dos restos dentais de Garba disponse xa dun elemento de diagnose que permite por primeira vez poder establecer a antigüidade máxima dos Homo erectus en África en hai 2,06 millóns de anos”, señala Eduardo Méndez.

Reconstrución ilustrada de 'Garba' co detalle da posición do fragmento mandibular e o detalle dos dentes analizados. Ilustración de Diego Rodríguez-Robredo
Reconstrucción ilustrada de 'Garba' con el detalle de la posición del fragmento mandibular y el detalle de los dientes analizados. Ilustración de Diego Rodríguez-Robredo

La investigación realizada también destaca porque permite hipotizar sobre como, entre los diferentes tipos de homínidos localizados en el continente africano, este Homo erectus, que se desarrolló en el frío altiplano etíope y no en el cálido valle del Rift, “foi o que logo deu o salto a fóra de África pois estaba xa adaptado ás condicións climáticas frías dos novos territorios”.

 “A aparición na escena evolutiva deste taxon supuxo unha aceleración substancial no proceso de difusión das poboacións humanas dentro e fóra de África e, por tanto, é a primeira especie humana que sae do continente africano, hai algo máis de 1,8 millóns de anos”, subraya el arqueólogo.

Foto de grupo da Italo-Spanish Archaeological Mission at Melka Kunture and Balchit
Foto de grupo da Italo-Spanish Archaeological Mission at Melka Kunture and Balchit

Un dato relevante para entender la exitosa expansión fuera de África

Los datos facilitados por el yacimiento de Garba, en palabras de los investigadores, “fan reformularnos algunhas ideas preestablecidas sobre a aparición do xénero Homo a escala africana”. Para Méndez, la reformulación fundamental es que “a aparición do taxón de Homo erectus non está relacionada cos ecosistemas cálidos e abertos da sabana, senón que ten a súa orixe nunha contorna tépeda e nun ecosistema máis diversificado, como o que observamos no altiplano etíope. Por tanto, sería desde aquí que esta especie irradiaría ao resto do continente”. Este dato es relevante para, en palabras del arqueólogo, “entender a súa exitosa expansión fóra de África”.

“Podemos concibir esta rexión africana como un ‘laboratorio’ onde se xestou un novo taxón humano adaptado ás condicións tépedas euroasiáticas”, añaden desde el equipo de Arqueoloxía de la UVigo que lidera esta importante investigación.

Te puede interesar