El conselleiro de Presidencia, que fue el encargado de inaugurar la escultura, criticó la política de Calvos

Bronce para el último juez del Couto Mixto

Aquilino Valencia y Romeu, después de destapar la estatuta de bronce del último juez. (Foto: Miguel Ángel.)
Una escultura en bronce preside desel atrio de la Iglesia de Santiago de Rubiás (Calvos de Randín) para rendir homenaje al último juez que tuvo el Couto Mixto, Delfín Modesto Brandón, hasta 1864, fecha en la que dejó de ser una república independiente. El conselleiro de Presidencia, Méndez Romeu, inauguró ayer este monumento y aprovechó para criticar la moción de censura que planea en Calvos con ‘ardides e procedementos que violentan a lei para conseguir o que non foi acadado por vía democrática’.
La figura de los jueces del Couto Mixto, que administraban la justicia y el gobierno de este enclave hasta 1864 (fecha en la que dejó de ser una república independiente), ha quedado inmortalizada a través de una escultura en bronce que preside desel atrio de la Iglesia de Santiago de Rubiás y que simboliza el que fue el último juez de este enclave singular, Delfín Modesto Brandón. El conselleiro de Presidencia, José Luis Méndez Romeu, inauguró ayer la estatua (de aproximadamente 200 kilos de peso) en un acto que concentró a personas del mundo de la cultura y la política, ensalzando los valores que imperaban en la república independiente. Romeu hizo alusión a la situación política que vive Calvos (donde está a punto de presentarse una moción de censura contra el regidor socialista) y criticó que ‘a utilización de ardides e de procedementos que violentan a lei para conseguir de xeito espúreo o que non foi acadado pola vía democrática’.

Además, insistió en que ‘non é admisible enganar ós cidadáns nunha sociedade democrática’ y recordó la figura de Curros Enríquez, ‘o primeiro poeta que ergueu a voz contra unha situación de opresión ós febles diante dun sistema inxusto pagando un alto precio pois foi perseguido, condenado xudicialmente e despedido do seu posto na Deputación provincial de Ourense’.

El conselleiro añadió que 100 años después, ‘ninguén lembra aquela Deputación e ninguén lembrará no futuro a quen vai cometer un atropelo democrático en Calvos de Randín, agás para escarnio, e todos lembraremos a honestidade de Aquilino Valencia’.

Por su parte, el alcalde de Calvos, Aquilino Valencia, dijo que el Couto Mixto es un ejemplo de ‘democracia avanzada en la que os xuíces eran elexidos polos pobos e onde non se facía nada sin chegar a un acordo’. Detalló que ‘moitas persoas hoxe en día debería copiar e imitar ó que facían nesa sociedade’ (en alusión a los que presentarán la moción de censura) y añadió que ‘este acto é un exemplo do camiño hacia o desenrolo que agora outros, ós que non lle importa, queren interrumpir’.

Valencia recordó que en el Couto Mixto ‘os documentos e obxectos de valor da administración se metían nun arca da que os tres pobos do couto tiñan a chave e para abrila tiñan que estar dacordo’. Y relató que había unos privilegios, entre ellos ‘a prantación de tabaco sen límite mentres que no resto o Estado o tiña monopolizado; o libre tránsito polos camiños e que os rapaces tampouco facían o servicio militar’. Y detalla como curiosidad que ‘cada casa podía escoller si pertencía a Galiza ou a Portugal’. Finalmente, el escritor Luis García Mañá hizo un breve repaso a la historia de este lugar apostando por su recuperación y proyección.


Te puede interesar