UNO MENOS QUE EN 2022
Ourense se acerca a su récord de colisiones provocadas por animales
TESE
M anuela Maseda é coordinadora dos equipos de dinamización da lingua galega na provincia aínda que o seu é o ensino. Isto motivouna a recuperar do olvido a figura do ourensán Albino Núñez, mestre republicano que dende moi cedo comprendeu que era urxente facer unha renovación das institucións docentes, da metodoloxía e dos contidos que se traballaban na escola. "Albino avogaba por unha reforma do ensino onde se lle dese prioridade ao neno e se tivera en conta a motivación", explicou. A pretensión do nado na Mezquita era copiar o patrón seguido polas correntes procedentes de Europa con Claparède, Piaget e Decroly como máximos expoñentes. Con todo, nesta loita de modernizar o ensino público non estaba só. Precisamente, no 1930 apareceu a Asociación de Traballadores do Ensino de Ourense (Ateo), da que Albino foi o primeiro presidente, constituida por outros persoeiros cos que compartía as súas mesmas aspiracións como foi o caso de Luis Soto, algo máis radical.
Maseda presentou a súa tese, "A pedagoxía de Albino Núñez e a renovación escolar do primeiro terzo do século XX en Galicia", na Facultade de Ciencias de Educación do Campus de Ourense, e para a súa elaboración botou man de manuscritos, arquivos e testemuños de exalumnos, dos seus fillos e do presidente da Real Academia Galega, Xesús Alonso Montero, que era amigo do finado. "Fixen un barrido de tódalas fontes. Incluso cheguei a falar cunha persoa que o coñeceu cando estivo agochado no seu pobo durante os anos da Guerra Civil. Aínda vive, por certo", apuntou.
Tras afondar na súa historia, a doutora define a Albino como unha persoa excepcional, innovadora pero, sobre todo, autodidacta. "No 1923, xa aprobara as oposicións de maxisterio e o primeiro destino coincidiulle co servizo militar". Incorporarase no segundo destino en Amoroce (Celanova) e no 1930 foi para Maceda. "Hai que lembrar que estamos a falar nesta época dunda escola moi tradicionalista; é dicir, basada no autoritarismo e no confesionalismo relixioso", destacou. A isto hai que engadirlle que era unha época no que predominaba o analfabetismo. "Para facernos unha idea, a finais do XIX, só un 58% dos mestres tiñan título profesional polo que se os propios profesores non tiñan esta titulación...". Como resultado, unha poboación cun gran absentismo escolar "onde as nenas ían a traballar na casa e os rapaces eran man de obra. Naquela época tampouco era prioritario ir á escola", engadiu. A pesar deste panorama, a teima de Albino era acometer unha reforma do ensino. "Unha bafarada de aire fresco para o sistema educativo, que a principios de século necesitaba facer moitos e drásticos cambios", explica.
Pero Albino tiña máis facetas, das que Maseda da conta na súa tese. Adicouse a axudar de forma altruista a mestres que querían preparar as oposicións de 1928, grupo que despois sería o núcleo fundador da Ateo. "Esta oposición tivo moita sona porque non se cubriron nin a metade das prazas", indicou.
O estourido da Guerra Civil colleuno en A Coruña e, como a súa figura non estaba ben considerada polo réxime franquista, decidiu vir para A Mezquita. "Polo que me contaba o seu fillo, decidiu agocharse no seu pobo pensando que ninguén se acordaría del pero isto non foi así", destacou. Foi axudado por toda a xente do seu pobo e estivo escondido ata en catro sitios distintos para non acabar nunha cuneta como outros da súa época. "Agochouse na súa casa, nun alpendre, nun touzal e logo nunha reitoral axudado por un cura que velaba por el", engadiu. Albino sufriu nas súas propias carnes a depuración do maxisterio levado a cabo polos militares en xullo do 1936. "Foi excluido do Corpo cando aínda non pasaran dous anos de acadar, e con tan só 32 anos, a integración no Corpo de directores de graduados", explicou.
Durante a posguerra, adicouse a dar clases particulares en Lugo e Ourense. "No 1949 creou o centro de Estudios de Galicia aínda que ata a súa morte vaise adicar ao ensino privado", explicou Manuela Maseda, que cumpre así o seu soño de achegar á sociedad o legado que deixou Albino Núñez. "Moitos mestres e mestras estanlle agradecidos polos seus esforozos e a súa dedicación á formación do profesorado de ensimo primario. Pero mesmo o alumnado de bacharelato que non chegaron a exercer a docencia lémbrano como o mellor profesor que xamais tivo", concluiu.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
UNO MENOS QUE EN 2022
Ourense se acerca a su récord de colisiones provocadas por animales
CULTURA EN EL RURAL
La Red Provincial de Auditorios de Ourense alcanza los 7.500 espectadores
VACUNACIÓN MASIVA
Nueva convocatoria contra la gripe para mayores de 60 años
Lo último
Afonso Vázquez-Monxardín
Saudade do PSdG
Isaac Pedrouzo
¡ES UN ANUNCIO!
Navidad sin ti
MEDIOS PÚBLICOS EN EL FOCO
Pombo niega que la TVG y la radio galega cedan audiencia