Rafael López, Premio Ourensanía 2025: “Ser ourensán é ter nos xenes esforzo, esperanza e dignidade”

"ORGULLO" DE SER OURENSANO

El oncólogo valdeorrés, Premio Ourensanía 2025, dedicó el galardón “ós que traballaron e traballan cada día pola provincia”

Publicado: 11 nov 2025 - 06:30 Actualizado: 11 nov 2025 - 10:35
Rafael López recibe el Premio Ouresanía de manos de Luis Menor.
Rafael López recibe el Premio Ouresanía de manos de Luis Menor. | Marco Atrio

As frases

“Esta terra é unha identidade que nos acompaña alá onde imos”, Rafael López, Premio Ourensanía 2025

“É un orgullo contar cun ourensán que rescata vidas”, Luis Menor, presidente de la Diputación de Ourense

“Cada certo tempo chega a este mundo unha persoa extraordinaria, Rafael é unha desas”, Agustín Fernández, amigo de la infancia de Rafael López

“Porque esta terra non é só un lugar no mapa, é unha forma de estar no mundo, é unha identidade que nos acompaña alá onde imos”. Con esta sentida definición de sus raíces, Rafael López centró ayer su discurso tras recibir el Premio Ourensanía 2025. Lo hizo en un emotivo acto que tuvo lugar en el Teatro Principal, donde todos los presentes le regalaron una cálida ovación.

Nacido en Vilamartín de Valdeorras en 1959, Rafael López compagina la dirección del Servicio de Oncología del CHUS con su labor como director del Grupo de Oncología Traslacional del IDIS, coordinador del área de cáncer de Oncomet y catedrático de la Facultad de Medicina de la USC. Su liderazgo en Oncomet fue decisivo para convertir la investigación contra el cáncer en Galicia en un referente nacional e internacional. Tras presidir la Sociedade Galega do Cancro y contribuir a la Estratexia Galega contra o Cancro, actualmente preside Aseica. Además, es reconocido como líder en España en biopsia líquida, una técnica que su esfuerzo convirtió en realidad en los hospitales gallegos, junto a sus proyectos sobre la metástasis.

Arropado por familiares, amigos y compañeros de profesión, López recibió la escultura de bronce del artista Xosé Cid de manos del presidente de la Diputación, Luis Menor. El galardonado reivindicó el “orgullo” de ser ourensano, la memoria de quienes trabajaron en silencio por la provincia y la necesidad de que las nuevas generaciones apuesten por la innovación sin miedo.

López quiso dedicar el premio no a las figuras que “aparecen nos libros”, sino a quienes “traballan en silencio, día tras día, sen esperar recoñecemento”. En este grupo incluyó a “labregos, artesáns e funcionarios”, junto con empresarios como “Eulogio Gómez Franqueira, Eduardo Barreiros, Adolfo Domínguez ou Pérez Rumbao”, y, “sobre todo, emigrantes”. De ellos dijo que son “verdadeiros embaixadores de Ourense” por llevar consigo “a esencia desta terra: traballo duro, humildade e dignidade”.

El premiado lanzó un potente mensaje a la juventud ourensana, pidiéndole “abrazar o futuro cunha perspectiva ampla, con coraxe, sen complexos”. En uno de los momentos más aplaudidos de su discurso, López realizó una fuerte advertencia contra el inmovilismo: “Detesten a endogamia, que nos fai retroceder ou mesmo desaparecer nesta carreira universal pola supervivencia”. A los jóvenes les pidió no temer, porque “o fracaso forma parte da viaxe”.

Desde sus orígenes en Vilamartín de Valdeorras, donde aprendió “o valor do traballo duro” de sus padres, trazó un paralelismo entre su tierra y su trabajo contra el cáncer. “Así foi como se formou tamén a miña vocación científica: con paciencia, perseveranza e a certeza de que o coñecemento debe servir para mellorar a vida das persoas”.

También tuvo palabras de dolor por los incendios de este verano, a los que definió como “unha ferida aberta”. Reclamó aprender de la tragedia y evitar “demagoxias”, sentenciando: “Non quero ver Valdeorras negra outra vez”. Finalmente, tras agradecer a su familia y equipo, Rafael López cerró su discurso reiterando que el premio es “unha responsabilidade” e insistiendo en un mensaje clave: “A ciencia non é un luxo, é unha necesidade”, porque es la “única maneira de garantir a sustentabilidade da nosa sociedade”.

Luis Menor: “É unha persoa cuxo único motor é salvar vidas, non buscar recoñecementos”

Luis Menor, presidente de la Diputación de Ourense.
Luis Menor, presidente de la Diputación de Ourense. | Marcos Atrio

El presidente de la Diputación, Luis Menor, entregó el Premio Ourensanía al oncólogo Rafael López destacando su “valía e o orgullo das súas orixes”. Durante su intervención, Menor destacó que el galardón busca que el premiado sinta que “a provincia che está a devolver un pouquiño do moito que ti tes entregado aos demais”. El presidente provincial hizo un repaso por la trayectoria personal de Rafael López, señalando que “non perdiches a esencia de quen es”, una persona cuyo “único e principal motor é salvar vidas, non buscar recoñecementos”. El galardonado encarna el espíritu que define a los ourensanos, al ser capaz de “compaxinar una carreira profesional de éxito coa humildade que tanto o caracteriza”, destacó Menor.

Jesús García Mata, jefe de oncología del CHUO: “Estamos ante un líder moderno, que sempre conta cos demais no seu traballo”

Jesús García Mata, jefe de Oncología del CHUO.
Jesús García Mata, jefe de Oncología del CHUO. | Marcos Atrio

El acto contó con la participación de su amigo de la infancia, Agustín Fernández, y del jefe de Oncología del CHUO, Jesús García Mata, quienes glosaron la figura personal y profesional del homenajeado. También intervinieron por vídeo dos referentes de la oncología, Marisol Soengas y Mariano Barbacid, así como la hermana del premiado, Isabel López.

“Cada certo tempo chega a este mundo unha persoa extraordinaria que deixa pegada e Rafael é unha desas persoas”, estas fueron las palabras que Agustín Fernández, amigo de la infancia, dedicó al premiado. Por su parte, su hermana Isabel explicó que “sempre foi moi bo estudante” y reveló que “no último momento decidiu estudar Medicina e non unha enxeñería” como estaba previsto.

Por último, Jesús García, jefe de Oncología del CHUO resaltó que Rafael López “é un líder moderno que conta cos demais”.

Eva Torres, representante del jurado: “Un orgulloso embaixador da provincia no mundo da ciencia e da sanidade”

Eva Torres, representante del jurado.
Eva Torres, representante del jurado. | Marcos Atrio

Eva Torres, representante del jurado del Premio Ourensanía, fue la encargada de leer el fallo en el que se decidió, por unanimidad, otorgar el galardón a Rafael López: “Este galardón recoñece non só os seus méritos profesionais, senón tamén, de xeito moi especial, a súa profunda e constante vinculación coa provincia de Ourense. Unha vinculación que mantivo viva ao longo dos anos dende a súa actividade profesional, académica e persoal. Ourense está presente no seu traballo, no seu discurso e tamén na súa maneira de entender a medicina como un servizo á comunidade. Con este galardón, a provincia quere devolverlle unha pequena parte do moito que el lle ten entregado, sendo un orgulloso embaixador de Ourense no mundo da ciencia e da sanidade.”, aseveró Torres.

Contenido patrocinado

stats