A arracada, unha xoia da coroa para Vilar de Santos

O Centro de Cultura Popular do Limia e a Deputación veñen de publicar unha separata de Bieito Pérez Outeiriño sobre unha peza emblemática e datada no século III antes de Cristo.

Imaxe da arracada de Vilar de Santos.
Imaxe da arracada de Vilar de Santos.

Na sala de acceso ao Museo de Vilar de Santos, nunha vitrina de cristal e sobre un manto de cor verde, brilla de xeito especial a réplica da arracada, unha xoia áurea do periodo castrexo e mostra da ourivería galega e do norte de Portugal. A peza, descontextualizada, foi atopada por un veciño -Benito Saburido- nun entorno coñecido co nome de Albariño, en Vilar de Santos, no ano 1924.

Sobre esta peza, da que se conserva a orixinal no Museo Arqueolóxico Provincial -logo de ser adquirida pola Administración Xeral do Estado no ano 79-, o arqueólogo e facultativo de museos natural de A Merca, Bieito Pérez Outeiriño, escribiu unha separata que vén de ser publicada dentro do proxecto da Revista Lethes polo Centro de Cultura Popular do Limia e a Deputación de Ourense. Esta iniciativa forma parte dun plan do Museo da Limia e do seu padroado para achegar o patrimonio cultural á sociedade: “O patrimonio se ten un valor non é o económico. Sempre se tende a falar do que vale, pero non. Trátase dun valor cultural”, asegura Pérez Outeiriño.

Bieito comezou a estudar a arracada na década dos 70 e continuando coas achegas que xa fixera o ourensán Florentino López Cuevillas nos anos 30. “A peza ten unhas características moi interesantes no travesaño e unhas aves que son mostra dunha simboloxía importante. É singular por cuestións técnicas, constructivas e decorativas. Esto animoume tamén a profundizar na ourivería castrexa”, conta o arqueólogo ourensán.

A peza, de ouro e única na provincia, estaría datada entre os séculos III e I antes de Cristo. “É semellante, en canto á súa forma, a pezas do norte de Portugal”, sinala Bieito. Neste caso, empregábanse como pendentes que penduraban cunha cadea. Do mesmo xeito, remataban nun triángulo. “Culturalmente é o mesmo, voltamos á cultura castrexa”, engade o arqueólogo.

O arqueólogo apoiouse tamén para os seus estudos na ourivería castrexa e nas arracadas de Galicia. “Hoxe trabállase con outros métodos e tecnoloxía que, na época na que eu o fixen, non existían”, lembra Bieito. “A arracada de Vilar de Santos ten moita información aínda agochada e por descifrar”, engade.

Unha das incógnitas pasaría por coñecer a quen pertenceu e en que momentos se empregaba, é dicir, se se trataba dunha peza ritual ou ceremonial, ou un distintivo de etinia ou clase. Tampouco se sabe se eran homes ou mulleres os que a levaban. “Penso que con esta separata contribúese a difundir o interese que ten esta peza. Está descontextualizada -que apareceu sen ningún outro elemento preto-, por desgraza, pero está vencellada e leva o nome de Vilar de Santos”, cunclúe Pérez Outeiriño.

Contenido patrocinado

stats