Garantiza un mayor alivio fiscal
Alfonso Rueda promete “cooperación y estabilidad” a los empresarios de Ourense
Manuel Blanco Romasanta morreu en 1863, pero segue dando moito do que falar 160 anos despois do seu pasamento. “Foi un caso paradigmático a nivel antropolóxico, un caso único tanto a nivel galego como a nivel peninsular”, explica Cástor Castro Vicente. El e mailo seu irmán Félix forman unha parella de investigadores que levan indagando sobre esta misteriosa figura dende 2006. Agora, expoñen os seu coñecementos nun curso que imparten na UNED.
A Romasanta se lle inculpou de nove asasinatos cometidos a mediados do século XIX. Tiña unha tenda ambulante, e despois de matar un alguacil en León fuxiu ás montañas do Macizo Central. Atopou unha aldea afastada na que ninguén o atoparía: Rebordechau, no concello de Vilar de Barrio. Aí foi onde cometeu a maioría dos seus crimes.
Romasanta prometía ás súas vítimas un futuro mellor traballando en Santander, e como comerciante que era, comprometíase a acompañalas. Cando se botaban ó camiño, acababa coas súas vidas. Perante o xuíz xustificouse asegurando que cometera os asasinatos porque era vítima dun maleficio que o convertía en lobishome.
Os irmáns Castro Vicente comezaron a investigar esta historia arredor de 2006. “Ó principio, sobre todo, buscando bibliografía antiga”, explica Cástor. Ata que en 2011 fixeron un descubrimento. Sobre a súa morte barallábanse varias hipóteses. Por exemplo, que morrera na prisión de Celanova, ou que dous gardas civís o soltaran na serra de San Mamede e lle dispararan por detrás. “Descubrimos que falecera no penal de Ceuta, encontramos noticias de prensa e ós poucos meses atopamos o cabo de ano na parroquia natal”, di.
Estes dous achados impulsaron as súas pescudas sobre Romasanta, segundo relata: “Empezamos a investigar dende outras perspectivas, porque vimos que había moito que desbrozar e investigar”.
No curso, que conta con dez horas lectivas e que se estenderá ata o xoves que vén, tocan diversas ópticas do caso. Unha delas, a antropolóxica. “Contextualizamos a súa declaración de licantropía no contexto europeo, nas crenzas e o folclore sobre estes temas”, detalla Cástor. Pero Romasanta non era un lobishome para os seus veciños: era o home do unto. “Acusábano de que facía desaparecer as súas vítimas para sacarlles a graxa e vendela nas boticas de Chaves, en Portugal”, aclara. “Hai unhas cantas declaracións no xuízo que apuntan nesa dirección”, engade en relación ó comercio de unto.
A profanación dos cadáveres de quen caía na súa rede non era, por escabrosa, carente de sentido. O unto humano chegou a verse como “un medicamento” nos séculos XVI e XVII, e logo quedou como superstición. “Houbo un momento no que se consideraba de certa utilidade para tratar a epilepsia e algunhas doenzas nerviosas”. Houbo máis crimes relacionados con este tema: “En Andalucía, en Lugo…”, cita Cástor.
Dende o punto de vista criminolóxico, os irmáns tamén analizan o seu “modus operandi”, os lugares das mortes, as conexións entre cada crime… “Hai unha serie de feitos coincidentes, como que -Romasanta e as súas vítimas- sempre saen no mes de marzo, en invernía. Non é a mellor época para saír de viaxe”, observa o investigador.
“Hai xente que lle dá crédito a que era unha persoa con algún tipo de esquizofrenia, ou que estaba intoxicado polo cornizó. Nós inclinámonos por que era un asasino frío e calculador, o que consideraron na causa cando o condenaron”, comenta Cástor, quen contradi que haxa “xente que pensa que é un tema manido”. Hai moitas incógnitas por resolver, “moito que investigar”, segundo di.
“O curso está centrado nas nosas investigacións”, recoñece Cástor. El e mailo seu irmán publican os avances que logran cada ano, nas xornadas que organiza a Fundación Vicente Risco sobre este particular caso criminal. “Tamén é interesante a repercusión mediática. Foi un xuízo seguido pola prensa europea: inglesa, francesa…”.
Hai preguntas sen resposta, e teorías para tratar de darlla. Por exemplo, a que sostén que Romasanta era unha persoa intersexual, exposta polo antropólogo Mariño Ferro en 2006 e á que se sumou Fernando Serrulla, forense do Instituto de Medicina Legal de Galicia (Imelga). “Na partida de nacemento pón Manuela Blanco Romasanta, e era unha persoa que controlaba moitos oficios femininos”, narra Cástor. “Pénsase que puido nacer nena e que logo se lle desenvolvesen órganos xenitais masculinos”, o que lle comportou un cambio de xénero.
Esta circunstancia “non é algo tan, tan estraño”, explica, xa que “certo porcentaxe da poboación si ten este proceso”. O caso é que “son cousas que antes non se falaban, que se escondían na familia”. Un tabú que lle puido valer burlas que terían alimentado, no seu caso, unha inclinación violenta.
A inscrición no curso está aberta ata hoxe, martes. De momento só se impartiu unha clase introdutoria o pasado mércores. Hoxe e mañá retomaranse as sesións en horario de 18,30 horas a 20,30 horas, para rematar o mércores e xoves da vindeira semana.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Garantiza un mayor alivio fiscal
Alfonso Rueda promete “cooperación y estabilidad” a los empresarios de Ourense
IDENTIFICACIÓN POR ADN
El hombre hallado sin vida en As Caldas llevaba 48 horas muerto
SEGURIDADE VIARIA
Xunta e Pereiro de Aguiar melloran a seguridade de varias estradas
Lo último
A varios organismos
Honduras denuncia a Trump por injerencia en sus elecciones
ESTATUAS PROFETAS JEREMÍAS Y EZEQUIEL
Santiago recibe las esculturas del Pórtico de la Gloria tras 70 años fuera de la ciudad
PROGRAMACIÓN NAVIDAD 2025
El centro comercial Ponte Vella arranca su programación navideña con ocio, talleres y visitas mágicas