O Orgullo en Ourense no ano 1061

Crónicas de agora e sempre

Os protagonistas foron Pedro Díaz e Muño Vandílaz, dous veciños da aldea de Santa María de Ordes (Rairiz de Veiga), e o documento no que quedou rexistrado o acordo de convivencia, dá fe do "enlace" entre homes máis antigo da Península Ibérica

Actual igrexa de Ordes e unha das casas situadas ó seu carón, onde se sitúa a vida de Pedro e Muño. (Antonio Piñeiro)
Actual igrexa de Ordes e unha das casas situadas ó seu carón, onde se sitúa a vida de Pedro e Muño. (Antonio Piñeiro)

Hoxe a práctica totalidade dos concellos galegos e un gran número de colectivos sociais celebrarán, coma no resto do mundo libre, o agora denominado “Día do Orgullo LGTBIQ+”. Mentres, o Concello de Ourense pasará o día mirando para outro lado. O que probablemente non saiban na zona, outrora noble, da casa grande da Praza Maior da capital, é que hai case mil anos a nosa provincia foi pionera, cando menos no tocante ó seu rexistro histórico, da celebración dunha unión de convivencia entre dous homes.

Corría o mes de abril do ano 1061, concretamente o día 16, cando Pedro Díaz e Muño Vandílaz (dous veciños da aldea de Ordes, situada nos confíns occidentais da planicie terrea da Limia, dentro do actual municipio de Rairiz de Veiga, a carón da vía principal que naquel momento unía as terras do outro lado das agrestes serras do Xurés e Leboreiro coa lagoa de Antela, a vella "Vía Nova", e protexidos pola vixiante atalaia da fortaleza de Celme) decidiron que a relación -quen sabe se afectiva ou de mera conveniencia- que viñan mantendo entre eles con máis que probable cotidianidade e semellante aceptación por parte da veciñanza debería quedar rexistrada nalgún documento oficial para garantir a súa seguridade fronte ó que lles puidera agoirar o futuro.

ABRIL E O ALEGORISMO

Escribe o medievalista galego afincado en Cataluña, Manuel Castiñeiras, no seu pequeno pero interesantísimo libro "Os traballos e os días na Galicia medieval", que "nos contrastes medievais entre o Inverno e a Primavera, esta última botáballe sempre en cara ó primeiro o seu peche na casa, enumerándolle as delicias dos prados floridos. Abril é, pois, tempo de ocio, de festas e de paseos, que se caracteriza tanto pola súa mocidade como pola súa marcada tendencia ó alegorismo. Así aparece no calendario de Betanzos, formando parte dun desfile de meses, e baixo o aspecto dun mozo de longos cabelos que visto de perfil e vestido con túnica e manto, sostén un enorme ramo de follas".

É moi posible, entón, que tanto Pedro como Muño (é de supoñer que dous campesiños ou labregos que colleitaban en arrendo cotizado á Igrexa os productos da terra nos fértiles arredores da lagoa de Antela) fosen ben conscientes do mesmo que andando o tempo interpretou o medievalista e por iso elixiron as "kalendas" centrais do florido e alegórico mes de abril para celebraren a súa unión civil con todo luxo de detalles.

Unha unión na que, dende o principio do documento, deixan clara a intención de igualdade que os move á convivencia, tal e como se substrae da transcrición que recollemos dun traballo do xornalista galego Henrique Mariño, que abordou o caso hai ano e medio.

"Pedro Díaz e Muño Vandílaz -recolle o pergameo- pactamos entre nós e para coñecemento dos demais (...) no relativo á casa e á igrexa de Santa María de Ordes, que posuímos ámbolos dous e na cal somos iguais en traballo, en acoller visitas, en coidala, decorala, gobernala, así como plantar, edificar e traballar na horta (...)".

E una unión, á postre, na que ademais dese compromiso de coidado recíproco ó que se obrigan documentalmente, incluso fan propósito de adiantada herdanza para cando algún dos dous falte, cousa que explicitan así:

"... E se Pedro morrese denantes que Muño, deixaralle a Muño a propiedade e os documentos. E se Muño morrese denantes ca Pedro, deixaralle a casa e o escritos".

A pregunta que semella oportuna, logo entón, para un descoñecedor da evolución histórica da relación entre persoas do mesmo sexo, é se o pacto escrito entre Pedro e Muño en tempos tan remotos foi realmente un matrimonio entre dous homes ou un mero pacto convivencial de conveniencia.

A resposta deulla o investigador Callón ó xornalista Mariño ó declarar que "chamarlle matrimonio nese momento non sería apropiado se temos en conta que a Igrexa non amosou interese en regular o matrimonio ata o século X, e que o sacramento como tal non foi contemplado ata o IV Concilio de Letrán, convocado polo Papa Inocencio III, no ano 1215.

Sexa como fose, o caso é que Ourense, unha vez máis, atópase atrapada na encrucillada de ter sido avangarda no pasado e triste retagarda no presente de hoxe en día.

Un documento que se conserva no AHN

Reproducción do documento orixinal do acordo civll de Pedro e Muño.

Aínda que o documento foi estudado por diversos investigadores en distintos momentos da historia, a súa divulgación en Galicia correu da man de Carlos Callón, hai agora dez anos, cando o seu traballo "Amigos e sodomitas. A configuración da homosexualidade na Idade Media" foi premiado pola Fundación Vicente Risco e posteriormente publicado pola editorial, tamén ourensá, "Sotelo Blanco".

Loxicamente, o traballo de Callón non se centra soamente no legaxo dos dous veciños de Ordes, senon que aborda a relación entre persoas do mesmo sexo a través doutros documentos medievais como son as cantigas de escarnio e maldizer ou as cantigas de amigo.

Pero como o que a nós nos interesa é o singular documento asinado por Pedro e Muño nesa agachada parroquia de Santa María de Ordes, diremos que o mesmo atópase encuadernado co número 238 no Tombo do mosteiro de Celanova, custodiado no Arquivo Histórico Nacional e transcrito na súa totalidade polo medievalista coruñés, José Miguel Andrade, no ano 1995.

Como queda dito, foron varios os investigadores que abordaron o seu singular contido ó longo da historia. O primeiro que afondou nel dende a perspectiva de xénero, segundo indica Henrique Mariño, foi o medievalista americano John Boswell, que se centrou en analizar a tolerancia do cristianismo nas súas orixes coas relacións entre dous homes a través das denominadas "cerimonias de irmandamento", se ben, con anterioridade xa o xurista Eduardo Hinojosa tiña botado man do mesmo, ó centrar as súas investigacións sobre o dereito xermánico dos "protocolos de fraternidade artificial" comúns no dereito de Galicia, León e Portugal.

Qué fai un documento de carácter privado entre partes -podería ser a reflexión final- no medio de centos de pergameos que centran os seus contidos en compras e vendas, foros e rendas, doazóns e herdanzas para máis honra dun poderoso mosteiro? Velaí a pregunta.

A resposta? Tal vez nola poida dar algún reputado medievalista ó que lle poida caer nas mans esta singular historia que hoxe debería ser de lectura obrigada na alcaldía de Ourense

Lectura de la Declaración Institucional con motivo del Día Internacional del Orgullo

Contenido patrocinado

stats