PREMIO FORQUÉ
José Manuel Lorenzo, más osado que valiente
Naceu, accidentalmente, en Francia, pero Johnny Trigás (Marsella, 1980) é da comarca do Carballiño, onde vive, e desenvolve a súa actividade pioneira, como apicultor que vai máis aló do mel, grazas aos produtos que elabora e comercializa dende a empresa da que é fundador “Terras de Boborás”. Cosmética, doces, produtos gourmet... dende a pandemia o número de referencias vai medrando como tamén a presenza nun mercado cada vez máis amplo e o recoñecemento que logra en concursos internacionais como o Mediterranean Taste Awards e o London Honey Awards dos que voltou este ano con varias medallas de ouro e unha de prata.
Imaxinaba que se ía dedicar a apicultura?
A verdade é que non. Eu pensaba en dedicarme á banca, que era unha actividade que me gustaba moito. De feito estudiei empresariais, na especialidade de marketing e dirección de empresas, en Ourense, e comecei a traballar nese sector en Vigo durante un ano. Pero pilloume a etapa da crise de 2008 e as fusións das caixas e todo o que viu despois e tiven que volver.
E que fixo?
Empecei a traballar na panadería familiar e logo viu a apicultura. Primeiro a moi pequena escala. Cando chegou a pandemia tiña dez colmeas en Cameixa, en Boborás, gracias as que podía saír durante o confinamento.
Pensaba xa en ese momento en que o mel podería ser o seu negocio?
A min gustábame ir un paso máis alá do que era o mel. De feito pensaba que tiña que facer algo máis que envasar e comercializar mel porque xa hai no mercado moi boas meles galegas. E como na casa tiña ademais da panadería a pastelería, comezamos facendo galletas con mel, roscóns, pasteis e así foi como empecei a pensar noutros produtos elaborados coa nosa mel.
Como naceu “Terras de Boborás”?
Empezou en 2019 e malia que a fundei en solitario pronto contei coa participación de dous socios mais, un matrimonio formado por Teo e Yolanda, el foi compañeiro meu no Arenteiro do que ambos somos veteranos. A verdade é que había que facer fronte a un importante desembolso económico para poñer os apiarios, adquirir as colmeas, os enxames... ate unha furgoneta. E non solo se trata dunha inversión económica, tamén en dedicación, en tempo. Eu dedícome máis as colmeas, eles á preparación de pedidos, ir a feiras... repartimos o traballo.
É complicada a apicultura hoxe en día? Cantas colmeas teñen?
A apicultura nas terras de Boborás é una apicultura heroica, porque temos colmeas en zonas nas que o acceso resulta dificultoso, existen barrancos, e hai que moverse por eles. Creo que é moi semellante á viticultura heroica da Ribeira Sacra. Agora temos 150 colmeas. Veremos cantas hai cando remate o inverno.
Por que o di?
Porque vivimos un momento terrible para a apicultura. Dende logo eu non recomendaría a ninguén que se dedique á apicultura e menos se pensa vivir dela. A situación e moi delicada porque se ben é certo que as abellas sempre tiveron problemas de enfermidades como a varroa, que é un ácaro que a afecta. Pero o impacto que ten a velutina é dramático. Non so é que as mata. É o estrés que provoca na colmea entre as que quedan vivas, o que produce un debilitamento, collen medo e foxen. Así que hoxe temos 150 pero non se sabe cantas teremos cando remate o inverno, tendo en conta esta situación que te digo e que xa ten incluso un nome: “síndrome da colmea abandonada”. Por eso é tan importante facer o trampeo para combatir ás velutinas en febreiro, marzo…
Imaxino que repercute na produción de mel.
Claro. As enfermidades, a velutina... pero tamén o cambio climático. Estamos vendo que se producen chuvias e outros fenómenos meteorolóxicos cando chega o tempo da floración e moitas flores xa non saen, polo que o tempo de recollida de pole redúcese. De feito, estamos pendentes do análise do mel deste ano, pero estou case seguro que a meirande parte vai ser de castiñeiro, o que significa que outras flores que terían que haber saído antes non as houbo este ano. A primeira consecuencia é que hai menos mel. De feito, segundo a IXP Mel de Galicia a media por colmea é de 20 quilos. Certo que pode haber casos de colmeas que producen trinta e incluso máis. Nós este ano tivemos unha media de 11 quilos por colmea. E deixamos para as abellas cinco quilos para que sobrevivan no inverno así que a produción deste ano é moi pequena.
En terras de Boborás hai moito máis que mel, por que?
Como dixen antes, eu quería ir un paso máis aló. Sempre fun moi curioso e pensaba na necesidade de lanzar produtos que non houbera no mercado. Por exemplo, vía que non había cosmética galega nas feiras nas que nós ibamos. E o primeiro proxecto que fixemos foi co laboratorio de O Carballiño, Iuvenor, coa liña de cosmética Maruxiña, na que temos a crema rexeneradora anti idade e o bálsamo labial. O bálsamo está funcionando moi ben, ten moito éxito, supoño que porque é moi efectivo, está elaborado con produtos totalmente ecolóxicos, sen derivados do petróleo… a crema é unha aposta máis recente que ten moi boas propiedades, máis aló do meramente estético e coidamos incluso o envase, totalmente ecolóxico, fabricado con cascarilla de arroz.
É complicado chegar ao público?
Moitas veces trátase de vendas a porta fría. E dicir, non temos ese respaldo de marketing das grandes multinacionais, e temos que ir farmacia por farmacia presentando os produtos. Non é fácil. A nosa idea é avanzar con novos produtos a medida que os que xa están no mercado vaian tendo resultados.
E no apartado de alimentación?
Aquí tamén facemos unha aposta por produtores locais ou de proximidade. No licor de mel traballamos cun augardenteiro de Ramirás que traballa a pequena escala. A súa difusión prodúcese nas feiras e quen o proba sorpréndese moito. E non ten máis truco que unha boa augardente branca e o mel no que macera durante meses. Nos Mediterranean Taste Awards recibiu unha medalla de ouro. Neste concurso tamén levaron medalla de ouro o chocolate con 85 por cento de cacao e mel, a crema de chocolate con mel e o mel Doce Bágoa, amparada na IXP Mel de Galicia e medalla de prata as galletas de mantequilla e mel “ostias do cura”, que son finas como as obleas, de aí o nome, e que facemos no obradoiro da nosa pastelería. E tamén levamos unha medalla de ouro para a nosa mel no London International Honey Awards. As feiras dan para moito e aportan sinerxias entre artesáns, como o que fixemos con CienPorCel que contou co noso mel para o seu paté de porco celta Cunca e Cortizo. O noso obxectivo é sempre que poidamos contar con outros produtores locais para os nosos proxectos.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
PREMIO FORQUÉ
José Manuel Lorenzo, más osado que valiente
GRUPOS MUSICALES
La playlist de... Tesouro
BANDA OURENSÁ
O tesouro da amizade
GRUPOS MUSICALES
La playlist de... LISE L.
Lo último
PROPUESTAS INTERNACIONALES
Allariz selecciona los mejores jardines para su edición más libre
SEGUNDA FEDERACIÓN
La UD Ourense quiere acabar el año con victoria
La Región
Tiranías