LOS TITULARES DE HOY
La portada de La Región de este domingo, 21 de diciembre
LEMBRANZAS
Levaba tempo querendo renderlle homenaxe a este oficio antigo e moi ourensán: os pulpeiros. Pero levo un tempo aprazando pendente da recollida de datos... Tamén é certo que entre os meus amigos están as Valeiras, herdeiros da historia dunha das pulperías máis antigas da cidade (na rúa Cervantes), e algún día Tita prestarame as fotografías dos seus pais que preciso para este artigo. De momento, aproveitando un agasallo en forma de relato que recibín este verán, hoxe presento a primeira parte. Nela, exploraremos os comezos; outro día, falaremos dos que se estableceron definitivamente na “capital”.
Primeiro de todo, un pouco de historia. Poucos ourensáns descoñecen a razón pola que o polbo é un prato típico do interior, pero por se acaso, lembrámosvos que: Alá polo afastado século XII, o cabaleiro Diego Arias, tras demostrar o seu valor na batalla, foi recompensado co Coto de Marín, na costa de Pontevedra. Alí estableceuse ata que enviuvou e decidiu evitar a soidade vestindo o hábito de monxe. Escolleu Osera pola súa paz e beleza e, a cambio, cedeu o seu Coto de Marín aos beneditinos.
A partir dese momento, a xente de Marín tivo que pagar tributo ao terratenente, os monxes cistercienses, por explotar as súas terras e vivir nelas. O pago habitual sería en metálico, pero naqueles tempos, o pago en especie era máis sinxelo. E ¿cal era un dos produtos máis abundantes de Marín? Si, era o polbo. Non é que aos monxes lles gustase inicialmente recibir ese produto “correoso”, senón que, como tamén usaban a maior parte del para pagar aos seus traballadores, aceptaronno. Finalmente, foi a boa xente do Carballiño, Cea e outras vilas que rodean o mosteiro a que buscou unha solución. Din que foron as mulleres de Arcos as que, para abrandar o cefalópodo “cabezón”, intentaron darlle unha malleira, e funcionou. Despois veu o truco de asustalo, a pota de cobre, etc. E así, case sen querer, pasou de ser un produto de pobres a un delicioso manxar. Outro día centrareime na maridaxe do polbo co pan de Cea.
Hoxe, pra que non o esqueza, quero mencionar que moitos ourensáns, a risco de desprender cheiro a allo, levaban unha cabeza deste condimento que esperta tantas paixóns como repulsións cando ían á feira.
E agora, co voso permiso, cedo a palabra a unha de vós, Susana Rey, para que nos conte a historia dunha das sagas de Pulpeiros de Arcos. Os Cregos.
A miña avoa chamábase Carmen Bravo Pereira, nada en Arcos no ano 1900, a 1 km do Carballiño, e falecida no ano 1995 debido á súa idade. Era alta e delgada, camiñaba todos os días e, ata o último momento, as súas pernas e cabeza funcionaban perfectamente. O seu marido chamábase Perfecto Rodríguez Bravo; era de Arcos e estaba a piques de converterse en sacerdote, ata que coñeceu á miña avoa e casaron, de aí o alcume de “o crego”, que lle pasou á súa muller, fillos e netos. Tiveron 11 fillos e, como ela sempre dicía,...”tiven 11 fillos coma once soles”, todas eles sans e intelixentes. Algún emigrou a Panamá, mentres que outros quedaron aquí (catro dos seus fillos viven actualmente, unha delas é a miña nai, con quen pasou os últimos anos da súa vida). Só unha das súas fillas herdou o oficio: Peregrina Rodríguez Bravo, que aparece na foto de abaixo con Cesáreo, o cuñado de Carmen. A miña tía Peregrina dedicouse a ser pulpeira desde pequena, e hoxe é o seu fillo, Carlos Castro, quen mantén a tradición.
Voltando coa miña avoa, contounos que dende pequena ía ás feiras, nunha mula e marchaba pola mañá e non volvía ata a noite, naquela época traballar no polbo era moi duro e non se gañaba o diñeiro que se pode gañar hoxe, co tempo pasou a ir en autobús. (Cesareo Rivera propietario dunha líña era seu cuñado).
Tiña varias irmás, unha das cales foi para a zona de Lugo e outra vivía en Celanova, e tamén facían o mesmo. A miña avoa ía ás feiras das zonas de Ourense, Ribadavia, Carballiño, Leiro, Ourense, Allariz e Xinzo. Ao principio ía soa porque o meu avó tiña outro negocio, transportando viño da zona do Ribeiro a Marín e Bueu, e desde alí traía polbo e peixe á nosa zona. Máis tarde, cando os seus fillos estaban crecendo, axudárona ata que se xubilou e deixou o posto á súa filla, Peregrina. Uns anos antes de morrer, na festa do polbo do Carballiño, déronlle un premio pola súa traxectoria. Era moi famosa no seu oficio e moi querida e respectada por todos.
Para min foi a mellor avoa do mundo, compartín moitos momentos con ela porque vivía cos meus pais, pero hoxe, mirando cara atrás, creo que era unha muller moi intelixente e adiantada ao seu tempo, tiña un traballo que non era doado, nin tampouco o eran os tempos, cada dous anos tiña un fillo, gobernaba a súa casa e mantíñaa, é certo que nunca lles faltou comida nin teito, pero non a todos os que se dedicaron ao polbo lles foi ben. Ademais, viviu moitas pequenas revolucións ao longo da súa vida, tivo o primeiro reloxo de parede do seu pobo na súa casa e dicía que os veciños ían alí para consultar a hora, tamén recordo cando subiu por primeira vez nun ascensor nun edificio ao que non entendía como podía subir sen esforzo ou cando chegaron os primeiros móbiles e viu ao meu pai chegar a casa cun maletín onde estaba o seu teléfono, hai moitas lembranzas...
Intentei manter a historia tal e como a recibín porque me parece unha descrición moi veraz daquel Ourense. Do impacto que os avances tiveron nos nosos maiores. Non pensedes que é doado nacer nun mundo sen auga nin electricidade nas nosas casas e, nos últimos anos, ver os vosos netos falandovos dende unha caixa de plástico. Como diría a bisavoa: ¡Ai meu deus!
Prometo seguir con este tema. ¿Sabedes por que o polbo se sirve en pratos de madeira?
Contenido patrocinado
También te puede interesar
LOS TITULARES DE HOY
La portada de La Región de este domingo, 21 de diciembre
TRES GRANDES PROYECTOS
Los principales objetivos de la Fundación San Rosendo para el 2026, obras y proyectos
Lo último
A PARTIR DEL 26
“CarbaNadal”, parque de atracciones navideño en O Carballiño
Jorge Vázquez
SENDA 001
Dejar de mirar el reloj para empezar a mirar el horizonte
ELECCIONES EN EXTREMADURA
Cerca de 900.000 extremeños están llamados a las urnas