Sonia Torre
UN CAFÉ SOLO
Las nostalgias
Sabemos todos que a igrexa dos Padres Franciscanos, antes de estar en San Lázaro, estaba arriba, en San Francisco. Logo, contra 1928-29 foi separada do seu claustro e baixada ao Parque. A verdade é que tal felonía tivo unha certa explicación. Desde a desamortización de Mendizábal, mediados do XIX, quedara o convento baleiro e estaba todo medio abandonado. Seica a igrexa tamén. Así, a alguén benintencionado ocorréuselle a idea de desmontala, baixala pedra a pedra e montala de novo no lateral norte do lugar que había pouco deixara de ser o Campo das Bestas -ou da Feira- e se convertera no primeiro parque moderno da zona nova da cidade, o de San Lázaro. Dalgún xeito, estruturábase o remate do novo centro urbano polo norte como facía o Xardín do Posío polo sur, e tendo como centro entrambos a histórica Praza Maior. Ou sexa, a igrexa de San Francisco sería ao Parque de San Lázaro como a da Trindade ao Posío. No centro, quedaría o Ourense histórico, cos seus templos tradicionais: Catedral, Santo Domingo, Santa Eufemia e Santa María Madre. Deste xeito, pois, a proxección da cidade cara ao norte tería unha igrexa parroquial cun templo de amplo valor histórico e artístico -como a Trindade- e recollería a puxanza dos novos veciños dos arredores. Digamos Santo Domingo, Bedoya, Parque, Paseo, Curros Enríquez, Cardeal Quevedo, avenida da Habana... Pero a cousa nunca chegou a rematar ben, pois nunca San Francisco logrou ser parroquia. Seica porque desde Santo Domingo se opuxeron da forma máis radical. Pensaban, disque, que deixarían de ter baixo a súa influencia unha zona de cidadáns poderosos e emerxentes que non querían perder.
O caso é que a igrexa foi xibarizada ao baixala: houbo conservación dos elementos decorados principais, a portada, as ábsides, hoxe horriblemente cercadas por casas, pero reducíronse as dimensións de forma notable, de xeito que é imposible tratar de encaixala de novo no espazo primitivo.
E ao tempo que ergueron a igrexa, construíron unha casa para os frades franciscanos que a ían atender pero sen especial valor arquitectónico. E o que parecería razoable, que os espazos ao redor da igrexa quedasen libres para que destacase o conxunto arquitectónico, sobre todo as marabillosas ábsidas góticas, pois non foi. E a igrexa foi emparedada, froito das tensións especulativas en tempos de pouca presión en favor do patrimonio cultural. E o último destes movementos especulativos, xa en tempos actuais, ten o seu centro na propia antiga vivenda dos frades. A construción feita non só contribúe a emparedar o templo, senón que pecha, obstrúe, bloquea (legalmente?) unha porta lateral da igrexa que se usaba nas festas coma o San Lázaro e que podía funcionar como saída de emerxencia. Houbo xente crente -estamos preto dun templo- que quixo crer e viu nas infografías que colgaron ao principio da obra que o resío que quedaba contra Cardeal Quevedo sería un parquiño público cuns bancos e algo de verde desde o que se gozaría da ábside da Igrexa. E diso, nada de nada. Agora, señores, xa se ve como queda ao pasar por alí. O muro xa medrou. Xulguen vostedes. Desde logo, para min, de pecado.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Sonia Torre
UN CAFÉ SOLO
Las nostalgias
Xabier Limia de Gardón
ARTE ET ALIA
Ofelia Cardo exorciza las sombras del pasado
Emilio R. Portabales
TRIBUNA
Pasado, presente e futuro dos Coros Galegos
DIARIO LEGAL
¿Camino público o serventía?
Lo último
Elecciones presidenciales
Kast, el ultraderechista vinculado con el nazismo y la dictadura que promete orden en Chile
QUEN CHO DIXO
¿Sabe usted que Luis Cepeda vuelve a casa por Navidad?