La Región
JARDÍN ABIERTO
Simbología de la flor de amarilis en Navidad
O Pazo do Bispo é unha edificación singular que representou un elemento construtivo básico e secular. O solar do pazo estivo ocupado, previamente, polos romanos có seu “presidium” e por unha necropole alto–medieval. O edificio orixinario data do século XII, ao que se fixeron engadidos góticos; a fachada principal é un patio románico. Có tempo, engadiuse a torre gótica de Santa María. Conforma un colosal recinto defensivo, composto por cinco ou sete torres, dividindo o núcleo urbano da cidade en dous; ocupaba a maior parte do solar que ocupa o que agora é o Concello e a parte que dá á Barreira e a Cadea da Coroa, reformada pola revolución irmandiña. O arco que unía o pazo bispal e a Cadea da Coroa (de propiedade municipal) desapareceu hai anos. O pazo e a cadea conservan nas súas fachadas escudos xemelgos. Foi declarado monumento histórico-artístico o 3 de xuño de 1931.
O Pazo do Bispo e a Casa do Concello conforman todo o lado sur da Praza Maior. Ambos representaban o poder relixioso e político, imprescindible socialmente.
Ático Noguerol Iglesias fixo dous debuxos con textos semellantes dos que insiro un de cada un. Están depositados no Arquivo Histórico Provincial (expediente C-9579).
O texto di:
“Así debía de ser o Pazo Episcopal de Ourense en el año 1895. Tiña dous retretes salientes a rúa Coroa (hoxe Bispo Carrascosa). No dibuxo somentes se ve ún, porque me canso de pintar pedras e tellados. O balcón está sin celosias.
"O edificio da dereita era un edificio que tenía arcos en la planta baixa e derribárono por ruinoso. Estaba na rúa da Coroa esquina á Plaza Maior, onde esta a o Aiuntamento (Concello).
"No Pazo ainda se coñece hoxe onde houbo un retrete. O outro non se distingue”.
Este debuxo ten unha característica do galego popular propia da época atiquiana: o emprego do termo “Aiuntamento” pola inexistencia do i grego en galego.
Ramón Otero Pedrayo, no seu libro “Orense”, sobre o Pazo Episcopal opinou:
“O antigo pazo, levantado con torres e claustro no seculo XII, confirmada xa a cidade despois das tormentas do alto medioevo, foi morada dos prelados aurienses ata hai poucos anos. Caracteres feudais e violentos, espíritos apostólicos, canonistas e teólogos, varóns na súa vida humildes, increbantables na súa autoridade como señores da urbe murada e apretada fronte ás pretensións de autonomía e liberdade do municipio se sucederon nun edificio de finura e graza románicas encuberta e abrumada por espesos muros. Hoxe loce un trozo de seis arcos do gracioso claustro románico …/…. Estas excelencias unidas por grandes patios coas solemnes rexións de construción do século XVII e XVIII integran un dos conxuntos de arquitectura non estrictamente relixiosa, mais bellos e ricos de Galicia.
"En 1951 cedeu o Estado para museo, o pazo dos bispos. Desde o 53 (1953), comezou a instalación baixo os felices auspícios dun Congreso Arqueolóxico. No 60, completáronse as principais obras. As zonas libertadas, os grandes patios do barroco, o xardín co seu pórtico acolumnado, os conxuntos auténticos como sala de armas, cociña, gran chimenea, organizan un conxunto, severo, atraínte, ponderado, baixo o signo de evocación dos métodos modernos”.
O museo está pechado por reformas desde hai 17 anos; reabrirase en 2022.
O Bispado trasladouse ao número 26 da rúa Progreso, fronte a Correos. O edifício data do século XVIII; daquela foi o Seminário Conciliar de San Fernando.
O museo tivo a súa orixe en 1845, cando a Comisión Provincial de Monumentos creou o Museo de Pinturas de Ourense e a chamada Deputación Arqueolóxica. En maio de 1895, a Comisión creou o Museo Arqueolóxico Provincial. En 1904 instálase no Centro Provincial de Instrución (Instituto Otero Pedrayo). A Comisión iniciou, en 1908, a publicación de seis cadernos anuais do seu “Boletín”. Ocupou o edificio do Pazo Episcopal, onde se asentou definitivamente en 1951.
É un conxunto monumental civil de estilo románico único que se conserva en Ourense, con elementos románicos, góticos, renacentistas e barrocos. Foi declarado Monumento Histórico-Artístico o 3 de xuño de 1931, sendo reformado, segundo o proxecto de Pons Sorolla (1960-1968).
Os principais impulsores do Boletín da Comisión Provincial de Monumentos Históricos e Artísticos desde finais do século XIX ata os anos 70 do século XX dirixiunos Marcelo Macías, autor do seu programa, foron: Arturo Vázquez Nuñez, Primitivo Rodríguez Sanjurjo, Florentino López Cuevillas, Xaquín Lorenzo Fernández, Xesús Ferro Couselo, Benito Fernandez Alonso e Conde Valvis, ademais do dr. Obermaier, o padre Fita e Joaquin Fontes.
O Museo publicou un valioso ”Boletín”, iniciado en 1943. O seu primeiro artigo adicáronno Xesús Ferro e Xaquin Lorenzo “A Capela e Santuario do Stmo. Cristo da Catedral de Ourense”.
O Boletin Auriense substituiu, en 1971, ao Boletín da Comisión de Monumentos (1898-1960), editado anualmente polo Grupo Marcelo Macías do Museo Arqueolóxico Provincial con artigos de arqueoloxía, historia, arte e etnografía. Desde 1982 tamen se edítan os seus Anexos.
O Museo Arqueolóxico Provincial de Ourense testemuña a Galicia desde o Paleolítico ao Medievo, destacando o megalitismo, os restos funerarios da época castreña e galaico–romana, destacando singularmente os “Guerreiros”. Poden visitarse algúns fondos na Antoloxía de Escultura en San Francisco.
O Museo debe moito a Xesús Ferro Couselo (1906-1975), director do mesmo, gran inteletual, historiador e investigador da cultura galega.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
La Región
JARDÍN ABIERTO
Simbología de la flor de amarilis en Navidad
Jaime Noguerol
EL ÁNGULO INVERSO
La mirada sabia del barman
Miguel Anxo Bastos
Extremadura: la clave está a la izquierda
Sergio Otamendi
CRÓNICA INTERNACIONAL
Dos éxitos o dos fracasos
Lo último