Sonia Torre
UN CAFÉ SOLO
Las nostalgias
Julio Prieto Nespereira participou na reunión fundacional do Coro De Ruada que tivo lugar o 5 de outubro de 1918 en Villa Joaquina -na avenida de Zamora- xunto con Cesáreo Eire Santalla, propietario da mesma, Xavier Prado Rodríguez “Lameiro”, Virxilio Fernández González e Fabriciano Iglesias Abella.
Convén sinalar que, naquela altura, Julio Prieto aínda non cumprira os 22 anos de idade (nacera o 7 de decembro de 1896) e estaba instalado dende 1917 en Madrid onde estudaba pintura co egrexio pintor ferrolán Fernando Álvarez de Sotomayor y Zaragoza, director do Museo do Prado, ao tempo que opositou con éxito a unha praza de topógrafo delineante técnico do Ministerio de Facenda. Polo tanto, é de supoñer que estivese en Ourense de paso cando participou nesa reunión. Volveu á nosa cidade en outubro de 1919 para facer o servizo militar, pero a partir de 1921, a pesar de seguir mantendo o domicilio na casa familiar da rúa Raíña Victoria, volveu a Madrid e iniciou unha frenética e brillante carreira como gravador, presentándose a exposicións, congresos, etc, por toda a xeografía española. É evidente que non tivo moita presenza no desenvolvemento da Coral, se ben é certo que sempre deu mostras de cariño á mesma, como o demostra a doazón de varias das súas obras a De Ruada en distintas visitas a Ourense. A partir de 1932 o prestixio de Prieto Nespereira vaise incrementando de xeito exponencial: obtivo a primeira medalla na Exposición Nacional de Gravado; foi nomeado profesor de Gravado Artístico na Escola Nacional de Artes gráficas; foi elixido presidente da Agrupación Española de Artistas Gravadores (AEAG), cargo que lle permitiu organizar exposicións de gravado por toda España e de gravado español noutros países (Austria, Alemaña, Bélxica, Holanda e Inglaterra); ingresou como académico na Real Academia Galega...
Toda esta actividade e estes éxitos non pasaron desapercibidos aos ourensáns, que seguían con grande interese, pola prensa local, a carreira do noso paisano. Entenderase, polo tanto, que a finais de 1934 a Coral De Ruada -da que era presidente Olegario Muñíz Álvarez e presidente de honra Xavier Prado Rodríguez “Lameiro”-, liderando unha comisión cidadá formada por varios amigos de Prieto Nespereira, tomase a iniciativa de solicitar ao alcalde da cidade -o lerrouxista Santos Fernández Fueyo- , o cambio de nome da rúa Raíña Victoria (antes Porta da Aira do Bispo e Porta da Aira), na que vivía a familia de Julio Prieto, polo do seu co-fundador. Os méritos do gravador eran moitos e os fervores monárquicos ían esmorecendo, dando paso aos novos aires republicanos, polo que a iniciativa da Coral foi moi ben acollida e a corporación municipal, despois da correspondente tramitación, acordou acceder á solicitude cidadá. Esta decisión foi comunicada, loxicamente, ao interesado e, de xeito simultáneo, iniciáronse os traballos -deseño e realización das placas co novo nome, retirada das existentes, planificación do acto…- para levar a cabo o acordado.
Do deseño das placas encargouse Alejandro Rodríguez Veiras -escritor, xornalista, pintor, ilustrador…- e da súa realización o marmorista Benjamín Canal Yela, con taller na avenida de Bos Aires, fronte ao cuartel de Carabineiros, preto da praza das Mercedes. Tanto un coma o outro formaban parte do comité cívico de homenaxe a Prieto Nespereira. O acto tivo lugar, finalmente, o 25 de xullo de 1935, cadrando coa celebración do “Día de Galicia”, e consistiu nun desfile cidadán que partiu da Praza Maior e no que participaron a Banda de Música Municipal, a Coral De Ruada, autoridades, centros e sociedades de recreo, agrupacións artísticas e numeroso público. Tal como relata La Región (27 de xullo de 1935), xa na rúa sinalada, mentres o alcalde descorre a cortina dunha das placas, a Banda Municipal interpreta o Himno Galego. A continuación, Alejandro R. Veiras pronunciou o discurso de ofrenda da rúa a Julio Prieto. Contestoulle Xavier Prado “Lameiro” en nome da Coral De Ruada. Rematado o acto, moitos dos presentes solicitaron, tendo en conta que se está a celebrar o “Día de Galicia”, trasladarse aos xardíns do Posío para cantar o Himno Galego ante o monumento de Lamas Carvajal e así o fan tódolos asistentes.
Chama a atención a ausencia nestes actos do seu protagonista. Nin sequera se pronunciaron palabras de agradecemento no seu nome. Haberá que agardar preto de 33 anos para coñecer o motivo.
O mércores 12 de xuño de 1968, ás dez da noite, TVE emitiu o programa “Esta es su vida” conducido polo xornalista Federico Gallo Lacárcel, que, nesa ocasión, estaba dedicado a Julio Prieto Nespereira. Durante a entrevista informou de que, cando lle comunicaron dende o Concello de Ourense a decisión de dedicarlle unha rúa, mostrou a súa desconformidade e mesmo manifestou que, en caso de seguir adiante a proposta, non volvería pasar por esa rúa.
No xornal ourensán La Región do venres 14, Carlos Almendares -alter ego de Isidoro Guede- publicou na sección “Mirador”, baixo o título “Aclaración sobre la calle Julio Prieto”, un artigo no que, en vista das sorprendentes declaracións do Sr. Prieto, pedía ao alcalde, con certa retranca, que se atendese a petición do artista anulando os acordos tomados no seu día e que se lle dese un novo nome a esa rúa.
O artigo de Almendares chegou ao Museo Nacional de Gravado Contemporáneo de Madrid -onde Prieto Nespereira era director- e este contesta por medio dunha Carta ao Director de La Región (2 de xullo) na que aclara, entre outras cousas, que o columnista baséase nunha errónea interpretación dunhas palabras non ditas, seguramente, coa debida claridade; aclara que non pasou pola “súa rúa” durante varios anos debido “á súa natural modestia” e tamén que pediu, no seu momento, que se incluíse nas placas o seu segundo apelido, en lembranza da súa nai. Noutra Carta ao Director (20 de xullo), Alejandro R. Veiras corrobora o relatado polo artista e explica que o que realmente quixera manifestar fora a renuncia ao honor que se lle quería tributar porque non se consideraba con méritos suficientes para tan gran homenaxe; remata pedíndolle cordialmente ao seu bo amigo Carlos Almendares que retirase a súa proposta. E así debeu ser, porque non se volveu falar máis do asunto.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Sonia Torre
UN CAFÉ SOLO
Las nostalgias
Xabier Limia de Gardón
ARTE ET ALIA
Ofelia Cardo exorciza las sombras del pasado
Emilio R. Portabales
TRIBUNA
Pasado, presente e futuro dos Coros Galegos
DIARIO LEGAL
¿Camino público o serventía?
Lo último