O esplendor da primavera chega cos maios
HISTORIA E ELABORACIÓN
A Festa dos Maios é especialmente celebrada na cidade de Ourense. Unha tradición que se remonta centos de anos atrás, e que xa no seu momento recolleron ilustres escritores dando mostra da importancia que tiña esta celebración para todos os ourensáns. Cada ano, asociacións, colexios, grupos de amigos… reúnense ao redor da tradición de elaborar o seu propio maio no que os elementos naturais, acompañados de coplas cheas de retrancas, son os indiscutibles protagonistas da xornada.
“Ahi ven o maio/De frores cuberto/Puxéronse a porta/Cantándome os nenos…” (transcrición literal). Quen non coñece, alomenos, estas estrofas? Son o comezo do popular poema que o célebre Manuel Curros Enríquez compuxo en 1880, formando parte do poemario “Aires da miña terra”, e que Luis Emilio Batallán lle deu un novo pulo cando o musicou no 1975. Bodas de Ouro neste 2025 para un tema que se acabou convertindo nun emblema deste mes de maio, e tamén dunha das celebracións máis senlleiras e máis fermosas que temos: a Festa dos Maios. Aínda que a súa orixe nos leva moito máis atrás no tempo de devantitos anos: ás civilizacións prerromanas, cando naceu como un rito pagán de agradecemento que garda moita relación coa agricultura, coa fertilidade da terra e a renovación da natureza. Os maios son un canto á primavera. Unha data que é xusto a oposta á dos defuntos.
Nesta exaltación do mes de maio, o punto de inicio pode sinalarse na tardiña do día 30, cando a tradición fala de recoller xesta en flor -amarela ou branca- para colocala nesa noitiña nas portas e no parabrisas e lúas traseiras dos coches (no seu tempo era nos carros), co fin de atraer e agradecer á nai natureza a fecundidade e a bonanza da colleita agraria, ademais de espantar aos malos espíritus. Unha tradición moi extendida na provincia de Pontevedra e que cada vez gaña máis terreo na nosa provincia.
A Festa dos Maios en si mesma exténdese a diferentes recunchos de Ourense como Verín, Allariz, O Barco ou Ramirás, -e tamén na provincia de Pontevedra está especialmente asentada-, pero é na mesma cidade das Burgas onde a tradición se celebra dun xeito moi especial. Máis alá de que fose declarada Festa de Interese Turístico en Galicia (2001), esta senlleira xornada é (e será) recordada por moitos, con certa morriña e nostalxia, por acudir cos pais e avós a ver esas construcións recubertas de musgos, bugallos, flores… e a escoitar as coplas nunha xornada do máis familiar que fai aflorar recordos. Incluso entrañables lebranzas de cando participaban facendo o seu propio maio e compoñendo as imprescindibles estrofas nas que, con certa retranca, se lle da unha volta á actualidade.
Historia
A celebración dos maios comezou con connotacións totémicas á divinidade primaveral ou das árbores. Co tempo, esta connotación foise perdendo e converténdose nunha festa que nos leva ás civilizacións de fenicios e gregos, quenes manifestaban a súa adoración aos deuses con festas motivadas polo decorrer do tempo. Así, a festa “maiumea” fenicia exaltaba a chegada da primavera. Os romanos tamén iniciaron esta tradición da festa “maiumea” na honra da chegada da primavera. E, como en cada poboado romano tiñan deuses propios, en Hispania adorábase á deusa da fertilidade, Maia, ou Fauna, na mitoloxía romana.
Se recorremos a datos documentados, o diccionario de Pascual Madoz, que recollía o censo de toda España, así como datos económicos, de cultura, natureza, patrimonio e festexos, entre outros sectores, falaba no ano 1849 de que as principais festas da provincia de Ourense eran os Maios e o Entroido. Aínda que a tradición xa viñese de moito antes.
Escritores como Vicente Risco, Xaquín Lorenzo Xocas, López Cuevillas, Ben-Cho-Shey, Otero Pedrayo ou o mesmo Curros Enríquez son algúns dos nosos grandes literatos que fixeron unha mención especial a esta festa do rexurdir da natureza na súa plenitude, recollendo e estudando a Festa dos Maios.
Máis alá de Ourense e Pontevedra, en moitos sitios de Galicia perdeuse esta tradición, e incluso a cidade de Ourense pasou polos seus “séculos escuros”, cando a finais do século XIX estaba practicamente desaparecida. Gracias ao “Tío Marcos da Portela” e Prado Lameiro, que promoveron que houbese un concurso para incentivar a participación, foise recuperando e pode dicirse que goza dun novo rexurdir.
A elaboración
A iconografía dos maios recoñécese pola realización dunha estrutura base, non moi pesada e ríxida, que soe ser de forma cónica ou piramidal (Maio enxebre) que se fai con madeira e arame como principais elementos base. Coroando, soe colocarse unha cruz, símbolo da cristianización. Sobre tea de saco, vaise cosendo de xeito totalmente artesán elementos naturais como musgo, carrabouxos, xestas amarelas e brancas, fiunchos, hedras, laranxas… Os pés do maio cúbrense con ramilletes de flores, xestas ou carpazas. Ademais, a estrutura disponse sobre unha base que permita transportalo.
Os maios tamén foron evolucionando e, a esta construción tradicional, sumáronselle outras figuras propias da iconografía galega: cruceiros, pontes, lavadoiros… e incluso recreacións de espazos e actividades, así como de figuras humáns e animais. Son os chamados Maios artísticos.
Tamén existe a categoría de Maio creativo, a representación dos maios máis enxebres, podendo empregar calquera técnica ou material, e o Maio infantil, realizado por nenos e nenas menores de 18 anos.
Antigamente, cada barrio facía o seu propio maio. A día de hoxe son as asociacións (na portada o Maio de Amencer) dalgúns barrios e diferentes localidades, grupos de amigos ou os centros de ensino, entre outros, os encargados de facer o seu maio máis “feitiño” para sorprender á multitude de visitantes que nesa xornada se congrega na cidade.
Os “maios humáns”
Os “maios” ou “maias” eran nenos que, según saían da escola cubríanse con xestas, ramas, flores e outros elementos da natureza converténdose en maios humáns que ían “pedir o maio”. Cantaban coplas diante das casas e soían dárselle castañas secas (maiolas), noces, avelás… e, co tempo, cartos. Unhas cantigas que eran as mesmas ano tras ano, pero que o tempo modificou ata ir incorporando composicións novas en cada edición da festa, e nas que se van lembrando os diferentes acontecementos ocorridos durante os últimos meses, tanto na vida política como na social, ou referentes á actualidade da contorna. Son as que agora coñecemos como coplas.
As coplas
O canto das coplas acompaña ás creacións dos maios e agora soen imprimirse en octavillas que se venden ao público co fin de obter un aguinaldo destinado a diferentes fins. A tradición manda que sexan estrofas de catro versos que normalmente replican a melodía tradicional, específica desta celebración. Riman segundo con cuarto, e o primeiro verso de cada estrofa recolle o final do anterior. Todas as coplas deben comezar saudando ao maio e acaban coa despedida. Cada ano modifícase a súa temática para así achegarse á actualidade non exenta da retranca galega. Hai que ter en conta que, durante anos, estas coplas tiñan que pasar pola vara de medir da censura. E, se escapaban á mesma, as coplas eran raiadas ou modificadas por riba debido a que a autoridade de turno non as consideraba apropiadas. Con todo, segundo os estudosos, durante o Franquismo, se había algo que estaba permitido dicir, iso podía facerse nas coplas dos maios, xa que “eran cousas de nenos”.
Pero pase o tempo que pase, hai algo que non cambia. A ledicia que se vive nesta xornada. Chova ou faga sol. A música invade os recunchos. As coplas entonadas con orgullo gañan ás tebras. É un canto á natureza máis pura. Un agradecemento a todo o que nos dá.
Hoxe é día de saír a rúa, deixarse levar, deterse en cada detalle dos maios, escoitar aos autores, buscar o dobre sentido das coplas, facer as nosas propias apostas a maio gañador… e axudar a que esta festa da nosa senlleira e anterga cultura non se perda. Xa chegou o maio!
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Lo último
COLOR DEL AÑO
Cloud Dancer: minimalismo, calma y moda en un solo color
Los ingenieros agrícolas de Ourense renuevan su cúpula
Pepe Paz, presidente do Colexio de Enxeñeiros Agrícolas: “Temos que facer un novo rural con mais industrias agroalimentarias”
Chito Rivas
PINGAS DE ORBALLO
As esperas teñen idade?