Itxu Díaz
CRÓNICAS DE INVIERNO
Prohibido pasear al tigre
DIARIOS DO PASADO
A arqueoloxía busca a reconstrución das sociedades do pasado a través dos restos materiais que se conservaron. Pero a súa realidade é complexa. Idealmente a “reconstrución” atende todos os aspectos dunha sociedade antiga: onde e de que vivían?, cal era o seu territorio?, e os poboados ou cidades?, cal era a organización social?, cales as súas crenzas?, e así, un inacabable etcétera.
Pero as limitacións son grandes. Na maioría das ocasións só podemos achegarnos a aspectos concretos da “cultura material” dun pobo. Todo o que a arqueoloxía poida revivir del débese a unha elaboración teórica sustentada en métodos que o saber académico recoñece como válidos. É, e polo tanto, un método contrastado de reconstrución histórica. Poñamos un exemplo: cando escavamos un monumento megalítico, buscamos as características técnicas e mecánicas dos materiais, basicamente rochas e terra; como os seleccionaban; como construían o dolmen para que permanecera en pé tantos milenios; por que o emprazaban nese lugar e non noutro, etc. En consecuencia, somos enormemente debedores -entre outras disciplinas científicas e coñecementos técnicos-, da xeoloxía, da petrografía, da edafoloxía, da arquitectura ou da xeografía física. Pero os obxectivos non rematan coa resposta ás cuestións anteriores. Tamén queremos saber quen e por que os ergueron, cando e de que vivían, cales eran as súas crenzas ou por que aparecen precisamente nuns momentos históricos e non noutros. É imprescindible, entón, botar man da antropoloxía cultural, das disciplinas paleoambientais -palinoloxía, zooloxía, etc.- da antropoloxía física, dos métodos de datación absoluta -carbono 14, termoluminiscencia, dendrocronoloxía, etc.- e relativa -estratigrafía, tipoloxía...-, e incluso da paleoastronomía, por citar recursos que ás veces utiliza a arqueoloxía e son pouco coñecidos, mesmo insospeitados, polo público. Tomei o exemplo dunha sociedade prehistórica que construía dolmens, cuns sete milenios de antigüidade e organización social pouco complexa. Pero a arqueoloxía clásica estuda pobos históricos -Roma, Grecia, Exipto, Mesopotamia, etc.- auténticas civilizacións urbanas con estruturas sociais moi complexas: imaxinen os restos materiais que xeraron -edificacións ou obxectos, por exemplo- ou o intricado das súas relación sociais, comerciais e políticas, tanto en cada unha delas, como con outros pobos coetáneos, algúns aínda prehistóricos. En consecuencia, tamén ha ser moi extensa a formación do arqueólogo, independentemente da necesaria especialización que cada un vai acadando. E dado que a arqueoloxía debe de ter en conta o medio ambiente no que se desenvolveron os pobos, atenderá tanto aos “artefactos” -obxectos ou edificacións creados polo ser humano- como aos “ecofactos” -elementos naturais que inciden na vida tamén humana-, o que conduce á arqueoloxía a relacionarse continuamente con científicos de todas as disciplinas, buscando o dato onde estea, sexa cal sexa a metodoloxía necesaria.
Pero os obxectivos non rematan coa resposta ás cuestións anteriores. Tamén queremos saber quen e por que os ergueron, cando e de que vivían, cales eran as súas crenzas ou por que aparecen precisamente nuns momentos históricos e non noutros. É imprescindible, entón, botar man da antropoloxía cultural, das disciplinas paleoambientais -palinoloxía, zooloxía, etc.-
Na década de 1980, D. Brothwell e E. Higgs vían nos arqueólogos a “tendencia crecente a substituir as estimacións e medición cualitativas polas cuantitativas“. A arqueoloxía tamén necesita analizar -”medir e contar”-, base indispensable do rexistro arqueolóxico, que transforma os vestixios do pasado, estean onde estean e sexan da natureza que sexan -puntas de frecha, grans de pole, ladrillos romanos, osos de bisonte, cerámicas e un extenso etcétera-, en datos que permiten construír teorías. Dende este punto de vista, o arqueólogo case actuaría como un director de orquestra ou un compositor musical. Os dous saben en cada momento que instrumento debe intervir e a forma correcta de facelo para que a melodía final teña a calidade necesaria, independentemente que non os toquen todos. Pero iso non resta valor ao seu traballo, o mesmo que o médico precisa dos laboratorios para analíticas que lle permitan diagnosticar con precisión e dar co remedio axeitado. Eles están a coordinar o proceso, independentemente das consultas técnicas externas necesarias para resolver cada un dos pasos. Igual que o arqueólogo nunha escavación, acudindo ás disciplinas e profesionais idóneos para conseguir o obxectivo final: a reconstrución do pasado. Sempre, claro está, que os recursos económicos llo permitan.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Itxu Díaz
CRÓNICAS DE INVIERNO
Prohibido pasear al tigre
Arturo Maneiro
PUNTADAS CON HILO
Comprometidos con la ejemplaridad
Juan M. Casares
Annus oterianus
Luis del Val
La política era otra cosa
Lo último
A LA ESPERA DE LOS PUNTOS DE PAZ
Un ataque aéreo ruso contra Kiev deja muertos, decenas de heridos, apagones y cortes de calefacción