Benito Iglesias
La ministra y la quimera de la vivienda asequible
TRIBUNA
Amagnífica serie documental de Elías León Siminiani sobre a Ciudad de los Muchachos de Benposta inclúe un sorprendente e inesperado achado: trátase da aparición dunha película de Luis Revenga sobre o proxecto do padre Silva. Algo excelente para a historia do cinema ourensán, sen dúbida. Mais esta non foi a única incursión do cineasta toledano na provincia. Entre a súa filmografía figura tamén unha modesta curta titulada “Curros Enríquez, poeta del pueblo”, rodada alá polo 1970.
Como xa acontecera coa obra escrita de Curros, a cinta de Revenga tamén sería obxecto dunha escrupulosa revisión por parte da censura
O plan de rodaxe incluía gravacións en escenarios galegos coma Celanova, Carballiño, A Coruña, Santiago ou Pontevedra; contaba ademais coa colaboración da familia do vate celanovés, segundo proclamaban os seus promotores, e cun poema de Curros “A emigración”, musicado polo cantautor Xoán Rubia.
Porén, como xa acontecera coa obra escrita de Curros, a cinta de Revenga tamén sería obxecto dunha escrupulosa revisión por parte da censura. En primeira instancia, en decembro de 1969 a Comisión de Censura de Guións ordenou suprimir dúas pasaxes clave do filme: o decreto do bispo Cesáreo contra Aires da miña terra e unha referencia sobre o apoio de Curros Enríquez á causa independentista cubana. Os censores vían no documental unha clara “intención nacionalista indirecta al exaltar a un poeta que fue nacionalista” e consideraron que o texto do bispo “está traído con muy mala intención”.
Un dos informes era especialmente contundente: a película tiña “un carácter tendencioso de la ‘más vieja izquierda’, demagógica y anticlerical” e recomendaba rexeitala “para que corrijan esa peligrosa intención que puede tener aún su ‘garra’ dañina entre el público”. A maioría dos informes, que se poden consultar no Arquivo Histórico Nacional, teñen verteduras semellantes. Outro dos censores desprezaba o proxecto por tratarse dunha película sobre un “mediocre poeta romanticón gallego, en razón, no de su poesía, sino de su separatismo o antiespañolismo”, pero non se opón á súa rodaxe e comenta con sorna: “incluso puede salirle el tiro por la culata a su autor, que toma en serio versos en que llama a la locomotora ‘Cristo de los tiempos modernos’”. O máis curioso é que o autor deste informe era un poeta falanxista, que, non obstante, parece ignorar a dimensión poética dos versos de Curros, algo que tamén lle pasara, un século antes, ó bispo Cesáreo.
Protestará con valentía o produtor do filme, o carballinés Ismael González, verdadeira alma mater do proxecto, defendendo que o guión “está sacado de hechos auténticos y representa un poco también, la historia de Espana”, lembrándolle ós censores que o texto “que ustedes prohiben, es un texto auténtico que obra en los archivos (...) y que fue publicado masivamente y dado a conocer en su día, no por nosotros, sino por el propio Obispo” e que a referencia á guerra de Cuba estaba extraída literalmente das Obras Completas de Curros, publicadas por Aguilar.
Unha vez rematada, a curta pasou pola Xunta de Censura e Apreciación de Películas, outro órgano daquel Ministerio de Información e Turismo. As valoracións foron máis do mesmo: “un ejemplo de lo que no debe hacerse”, “no le concedo ningún interés” ou “es demasiado malo este documental” son algunhas das frases que se poden ler nos informes. O máis extremo foi un notorio falanxista que na cualificación da película onde o resto puxera “todos los públicos” escribiu en maiúsculas un lapidario “PROHIBIR”.
Non sei se me engano, pero creo que o filme de Revenga ten a singularidade de que foi o primeiro documental que se fixo sobre a figura de Curros, un pioneiro retrato do poeta celanovés que, coma el, tivo que enfrontar a censura.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Lo último
CONFLICTO EN EL CARIBE
EEUU pone cerco al petróleo venezolano con dos abordajes
CORRUPCIÓN EN EL PSOE
Cargos de Deloitte declaran por la cátedra de Begoña Gómez
LOS TITULARES DE HOY
La portada de La Región de este lunes, 22 de diciembre
RESCATE DE LA AUTOPISTA
Puente descarta rescatar el peaje de la AP-9 por su coste