La Región
JARDÍN ABIERTO
Simbología de la flor de amarilis en Navidad
Se Celanova é Curros; se Padrón é Rosalía; se Ponteceso é Pondal, pois Ourense debe volver máis por Lamas. E dáse o caso de que o ourensán é a única das principais figuras do Rexurdimento que non ten fundación de seu nin institución que turre do seu nome. E Ourense esquece. Vaia se o fai. Miren o que pasa co Padre Feijóo, que termou da súa memoria, ocasionalmente, o Instituto de Estudios Orensanos Padre Feijoo da Deputación, pero unha mestura de desidia e incompetencia levárono á extinción. Que non ía pasar logo con Valentín Lamas Carvajal, sen ninguén que turre del.
Lamas compartiu con Rosalía a forte conexión popular no Rexurdimento -moi por riba de Pondal, por exemplo, e á par, cando menos, de Curros-, pero foi maltratado polos creadores do canon literario. Antonte, onte e hoxe. As razóns, varias.
O primeiro minusvalorador foi Manuel Murguía. Tanto teimou da exclusividade da poética de Rosalía, que desprezou virulento outra achega á poesía popular que Lamas podía representar. E esquecendo na súa valoración outras cousas especialmente transcendentes, como que fose impulsor do xornalismo culto en Galicia (El Heraldo Gallego, e logo El Eco de Orense) ou o popular en galego (O tío Marcos da Portela). Ou que fose o creador da nosa prosa contemporánea (Gallegada) co que abriu a porta a outros, como Pérez Placer ou Francisco Álvarez de Novoa. Ou que co seu Catecismo do labrego -único best seller de antes do ensino- crease a sensibilidade social para a extensión do movemento agrario nos comezos do século XX. A fácil comprensión dos seus textos concedeulle a estima e graza do público pero non garantiu a unanimidade da crítica.
Os seguidores de Lamas agrupáronse nas Irmandades da Fala de Ourense e na coral De Ruada, e Lamas tivo en Xavier Prado Lameiro o principal continuador. Mentres os señoritos de Nós xogaban ao esoterismo ou cosmopolitismo antes de “se converteren” ao galeguismo, manifestaban un certo menosprezo por aqueles tipos tan “enxebres”, tan de aldea, e que estaban a tanta distancia social e intelectual deles.
Pero máis achegado a nós, tamén Ricardo Carballo Calero, na súa Historia da Literatura Galega Contemporánea, de 1963, o trata coa máxima dureza nas escasas catro páxinas que lle dedica (fronte ás 87 de Pondal, 85 de Rosalía e 57 de Curros). E co seu amplo maxisterio e influencia, tamén desde a Universidade, reforzou a postergación de Lamas no canon actual.
Os seus principais valedores foron case todos de Ourense e varios á raíz dos actos do centenario. Blanco Amor, quen publicou unha antoloxía en 1949, en Buenos Aires, e é o autor da frase “o cuarto pé do rexurdimento”; José Fernandez Gallego, autor do estudo bio-bibliográfico premiado no concurso de 1949; López Aydillo, que xa o inclúe nun monográfico en 1925 na súa colección de grandes poetas galegos. Outros serán Benito Varela Jácome, que publica no ano 1949 un estudo da súa poesía e máis adiante da súa prosa, etc. Marcos Valcárcel era un namorado de Valentín e, no centenario da súa morte, compartimos estrado no Liceo nunha charla conxunta reivindicando a súa memoria e chegamos a soñar xuntos unha exposición.
E convén turrar da súa figura porque ten valores moi actuais. A superación da súa discapacidade (que non sei como non leva o seu nome o Centro de Recursos Educativos da ONCE de Pontevedra); a transcendencia na súa vida de Rosina, a súa muller; o compromiso cos humildes; o compromiso social e político; a rebeldía e independencia de criterio permanente. Nin sei como non o reivindican os nacionalistas, pois é o primeiro, en 1875, nas súas 10 Cartas aos Gallegos, en reclamar explicitamente a independencia de Galicia, mentres outros andaban á escoita do ruxe-ruxe dos piñeiros á luz da lúa.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
La Región
JARDÍN ABIERTO
Simbología de la flor de amarilis en Navidad
Jaime Noguerol
EL ÁNGULO INVERSO
La mirada sabia del barman
Miguel Anxo Bastos
Extremadura: la clave está a la izquierda
Sergio Otamendi
CRÓNICA INTERNACIONAL
Dos éxitos o dos fracasos
Lo último