Jenaro Castro
TRAZADO HORIZONTAL
La lotería electoral
A noite do 27 de outubro de 2005, Zyed Benna e Bouna Traoré, de 17 e 15 anos, morreron electrocutados en Clichy-sous-Bois, unha comuna dos suburbios ao leste de París, mentres fuxían dun control policial. Durante tres semanas, a periferia francesa estalou, con máis de 9.000 vehículos queimados e 300 edificios danados. Cubrín aqueles disturbios como xornalista e permanece indeleble en min a imaxe dunha Francia partida en dous, onde décadas de segregación espacial, desemprego xuvenil masivo e desleixo institucional converteran as banlieues en auténticos barrios de pólvora social. Vinte anos despois, ao revisar o Atlas de Distribución de Renda dos Fogares do INE e constatar a desigualdade entre os barrios de Ourense, albisco os mesmos síntomas dunha fractura que medra en silencio. Cifras e escala son diferentes, pero a lóxica é idéntica.
O diferencial de ingresos entre o barrio máis rico e o máis empobrecido da cidade acadou en 2023 case os 16.000 euros netos anuais por persoa. San Lázaro, Paz Nóvoa e Concello superan os 25.000 euros, mentres que Covadonga e sectores de O Vinteún non chegan aos 10.000. Alén dos fríos datos, que son de por si alarmantes, arrepía a inexorable progresión da fenda. En 2015 a diferenza era de 12.912 euros, en 2020 situábase nos 14.617 euros, en 2021 alcanzou os 14.921 euros e en 2022 xa escalara aos 15.721 euros. Ano tras ano, a brecha medra a un ritmo constante. Namentres o centro suma incrementos dun 10% interanual, os barrios periféricos avanzan tan só ao 3%, ou mesmo retroceden. Non estamos en Clichy-sous-Bois, pero, de non actuar, navegamos cara un escenario non tan diferente.
A heteroxeneidade dos barrios responde ás expansións urbanas dos anos sesenta e oitenta, cando a periferia acolleu clase traballadora mentres o centro se consolidaba como núcleo profesional e comercial. O que era diversidade funcional deveu segregación estrutural porque non hai proxecto de cidade nin obxectivos claros. O problema é político antes que económico e as consecuencias xa se manifestan. Os barrios máis desfavorecidos acumulan taxas de desemprego xuvenil que duplican a media da cidade. As conexións de transporte público son insuficientes, obrigando a quen ten menos recursos a empregar máis tempo en desprazamentos. Os centros educativos enfróntanse a unha maior ratio alumnado-profesor e menos actividades extraescolares, sendo o abandono escolar precoz notoriamente superior. Ademais, coa recente chegada de poboación inmigrante, ao reto da pobreza hai que engadir o da integración, sen políticas públicas en curso para evitar que se reproduzan os guetos que estouparon en París.
Outras cidades enfrontaron este desafío con vontade política e resultados verificables. Rotterdam implementou desde 2005 cotas obrigatorias de mixidade social en barrios vulnerables con resultados medibles evitando a expulsión dos residentes con políticas de protección de alugueiros. Barcelona investiu millóns nos Plans de Barris entre 2016 e 2024 con melloras de equipamentos, espazos públicos e programas de emprego en Ciutat Meridiana, Raval ou Besòs. Lyon conectou periferias illadas mediante investimento masivo en metro e tranvía. Mesmo Francia, após os disturbios de 2005, lanzou plans de renovación urbana que recoñecían que a segregación espacial require respostas dos poderes públicos. Como sostén o xeógrafo estadounidense Edward Soja en Seeking Spatial Justice, ignorar a dimensión espacial da desigualdade e carecer de políticas activas de redistribución territorial perpetúa a inxustiza.
En Ourense, cohesionar require adoptar liñas de actuación inmediatas. Investimento público compensatorio mediante discriminación positiva territorial nos barrios de menor renda en educación, cultura e servizos sociais. Reforzar o transporte público que conecte periferias con outros barrios e co centro. Crear equipamentos estruturantes de calidade como bibliotecas, centros cívicos ou espazos deportivos nas zonas desfavorecidas. Desenvolver plans específicos de emprego e formación profesional para barriadas con altas taxas de desocupación xuvenil. Implementar políticas educativas territorializadas que reforcen centros en zonas vulnerables con menores ratios e programas de reforzo desde infantil.
Non son medidas revolucionarias, pero requiren decisión política e abandonar a xestión do cotiá sen rumbo. A segregación urbana é unha bomba de reloxería social que destrúe o tecido comunitario, perpetúa desigualdades interxeracionais e converte a urbe nun espazo menos habitable. Cando a cohesión territorial non se considera prioridade, a fractura devén irreversible. Vinte anos despois de Clichy-sous-Bois aprendemos que ignorar as feridas urbanas non as cura, senón que as afonda. Ourense precisa asumir que unha cidade que deixa medrar a fenda entre os seus barrios ano tras ano non está a crecer, está a romperse. Precisamos vontade política, proxecto de cidade e obxectivos claros, antes que sexa tarde.
Contenido patrocinado
También te puede interesar
Jenaro Castro
TRAZADO HORIZONTAL
La lotería electoral
LA OPINIÓN
El día que Jesús Gil fue inocente
Jorge Vázquez
Por qué el éxito de 2026 no se construye trabajando estos días
José Luis Gómez
CUENTA DE RESULTADOS
¿Podrán pagarse las pensiones?
Lo último